شرح الاحوال من البدايه الي المآل - صفحه 461

وتعلّم و افاده و استفاده بودم و با وجود ضَنك عيش و تشدّد بلايا و تواتر نوائب در تحصيل علوم دينيه و معارف يقينيه ، كوشش داشتم تا بسيارى از صيود علوم را در قيد تصنيف و تأليف درآوردم . پس بر خود لازم دانستم كه واردات خود را با بعضى امورى كه در نظر اهم نمايد : از كيفيت تحصيل و اسفار وارده در ازمنه تحصيل و عدد تصنيفات و تأليفات خود و تواريخ شروع و اتمام آنها و ساير امور متعلّقه به اين معنى را در طىّ رساله اى درج نمايم . لهذا شروع كردم در تأليف اين رساله و مسمى گردانيدم آن را به شرح الأحوال من البدايه إلى المآل ، وباللّه الاستعانه .

[تولّد]

بدان كه ولادت حقير در بعضى شهور سنه 1177 (هزار و صد و هفتاد و هفت) هجرى اتفاق افتاد در عهد جهانبانى سلاطين زنديه در عهد كريم خان زند در قريه آران .

[زادگاه]

و آران ، بر وزن «فاران» ، اسم قريه عظيمى است از قُراى كاشان و مسافت آن با اصل بلده كاشان ، تقريبا يك فرسخ مى شود و اهل آن ، به عبادت و طاعات ، رغبت تمامى دارند و به نماز جمعه و جماعت ، بسيار مايل اند و به اين تقريب ، مساجد عاليه دارد. ۱
و از جمله خوبى هاى آن قريه آن است كه هر حمّامى كه بنا نهاده اند، در جنب آن ، حمّام كوچكى ساخته اند كه در وقت صبح ، زنان در آن جا غسل مى كنند و بر جنابتْ باقى نمى مانند تا ظهر و عصر. ۲

1.بعد از آن ، اين عبارت ها نوشته شده ، ولى مؤلف ، سپس روى آنها خط كشيده است : «كه از آن جمله مسجد جامع است كه مشهور است به مسجد قاضى و آن مسجد ، شبستانى دارد كه در فصل تابستان كه هوا گرم مى شود ، آن شبستان ، بسيار خُنَك است و در فصل زمستان كه هوا سرد مى شود ، آن شبستان بسيار گرم است و تقريبا هزار نفر در آن جا مى توانند نماز كند و مسجدهاى ديگر نيز دارد» .

2.بعد از آن ، اين عبارت نوشته شده ، ولى روى آن خط كشيده شده است : «و در هر محلّه آن ، حمّامى هست و هشت حمّام ، اليوم در آن مى گردد» .

صفحه از 476
کلیدواژه