شرح الاحوال من البدايه الي المآل - صفحه 468

[تأليف «معين المبتدى»]

و در اين خلال ، كتاب معين البتدى را در نحو نوشتم و در سال 1213ق ، آن كتاب هم به اتمام رسيد و سبب تأليف آن اين بود كه جمعى از طلبه ، در نزد حقير نحو مى خواندند و بعضى قواعد را حقير براى ايشان مى گفته ، از حقير استدعا كردند كه آن قواعد را در كتابى بنويسم و ايشان بخوانند . حقير هم إجابةً لمسئولهم ، آن كتاب را به زبان فارسى نوشتم و در اين سال ، زمان ابتلا به سر آمد و آن شخص به سفر رفت و حقير هم اساس محراب و منبر را بر هم زدم و به شهر كاشان رفتم و در «مدرسه عماديّه» ۱ سُكنا گرفتم و مشغول مباحثه فقه و اصول شدم و مدّت يك سال يا بيشتر هم در خدمت فضلاى كاشان ، مباحثه داشتم .

[سفر مجدّد به كربلا و تأليف چند اثر]

و در روز دوشنبه ششم شهر شوال المكرّم 1214 ، دو باره مصمّم به سفر عتبات عاليات شدم و در آن جا ماندم و در خدمت عمدة العلماء و زبدة الفضلا ، جامع الأصول و الفروع ، سيد المحقّقين ، امير سيدعلى طباطبايى به مباحثه فقه و اصول فقه پرداختم و گاهى هم به مجمع عمدة المتبحّرين ، الحبر المعتمد آقا سيد محمّد، ۲ مخدومزاده آن بزرگوار ، حاضر مى شدم و از او نيز استفاده قواعد اصوليه و فقهيه مى كردم و در آن جا شروع به نوشتن ينابيع الأصول نمودم و قدرى از آن نوشتم و رساله عجالة الحائرية را نيز در آن جا نوشتم و رساله قالعة الشبهة را نيز در آن جا نوشتم و چون آن رساله به اتمام رسيد ، به نظر كيميا اثرِ آن بزرگوار رساندم و بسيار تحسين فرمودند و

1.از اين مدرسه و مؤسّس آن در كاشان ، اطّلاعى در دست نيست . براى اطلاع بيشتر از مدارس علميه كاشان ، ر . ك : سيماى كاشان ، ص ۹۹ ـ ۱۰۶ كه اين مدرسه در آن جا ذكر نشده است .

2.آقا سيد على بن محمّد على طباطبايى (م ۱۲۳۱ق) صاحب رياض المسائل و فرزندش سيد محمّد مجاهد (م ۱۲۴۲ق) از عالمان سرشناس سده سيزدهم هستند .

صفحه از 476
کلیدواژه