زندگي نامه شيخ علي ولدياني - صفحه 465

16 . شرح الدرة النجفية بحرالعلوم، ۱ كه تأليف آن ناتمام مانده است.
17 . رساله در جواهر و اعراض به فارسى .
18 . رساله در تناقض بين دو قضيه در علم منطق .
19 . شرح القواعد شهيد اول، كه ناتمام مانده است .
20 . مثنوى به فارسى در شرح حالات خودش .
21 . تخميس قصيده طوسيه صاحب بن عباد .
22 . غاية المقصود في حكم زواج المفقود .
23 . ديوان اشعار .

اشعار

شيخ على ولديانى ، طبعى روان و دلكش در سرودن اشعار عربى و فارسى داشت و در اشعارش به «ملتجى» تخلص مى كرد. متأسفانه ديوان اشعار وى تاكنون به دست نيامده و فقط بخشى از اشعارش در كتاب هاى شرح حال ذكر شده است. آنچه از اشعار وى در دست است عبارت است از:
الف: اشعار فارسى . ملتجى ، يك مثنوى به فارسى در شرح احوال زندگانى و مسافرت هاى خود سروده، كه نسخه اصل آن در سال 1345 ش در نزد مؤلفان كتاب بزرگان و سخن سرايان آذربايجان غربى بوده و آنها اين مثنوى را چنين معرفى نموده اند:
اين مثنوى در شرح احوال زندگى مصنف و مسافرت هاى او به رشته نظم كشيده شده و فاقد تاريخ است و برخى مطالب آن نشان مى دهد كه گوينده در فلسفه و حكمت قديم دست داشته است. سراينده مثنوى ضمن شرح احوال خود بعضى مطالب اجتماعى و اختلافات بين فرق اسلامى را مورد بحث قرار داده و آرزو كرده است كه اين اختلافات از

1.رساله هاى رديف ۱۱ تا ۱۶ در ضمن مجموعه اى به خط خود مؤلف همراه با : رساله ودائع النبوة، الحق والحكم، تفسير آية النور، الاستصحاب، والمشتق همه از استاد مؤلف شيخ هادى تهرانى، در كتاب خانه آية اللّه مرعشى به شماره ۱۰۹۸۰ موجود است. (فهرست كتاب خانه مرعشى ، ج۲۷، ص۳۸۹ ـ ۳۹۳).

صفحه از 473