زندگي نامه شيخ علي ولدياني - صفحه 471

زندگى نامه شيخ على ولديانى

/ص1/ عالم جامع و فاضل بارع مرحوم آقا شيخ على خويى كه اصلاً خاكمردانى بوده ، لكن در ميان اهالى خوى به ولديانى شهرت داشته و در ميان سايرين به خويى معروف بوده است و خلاصه ترجمه حالش اين است كه :
بعد از تكميل مقدمات و علوم آليه در خوى و تحصيل قسمتى از علوم غائيه نيز در آن جا به عزم تكميل آنها به عتبات عاليات مشرف شده و چند سال در آن بقاع متبركه به فيض مجاورت و تكميل علوم غائيه اشتغال داشته است .
گويا مدت اقامتش در نجف هشت سال بوده است ؛ بنابر آنچه به نظرم مى آيد كه از خودش شنيده باشم . پس به طهران آمده ، چند سال نيز در آن جا مشغول /ص2/ تدريس فقه و اصول و تكميل بعضى از نواقص معقول بوده [است] پس از آن به شيراز و بعضى ولايات ديگر فارس مسافرت كرده تا بالاخره به آذربايجان مراجعت [كرده] و به منظور به دست آوردن جاى مناسبى براى افاضه كمالات و علوم خود پيوسته از شهرى به شهرى و مكانى به مكانى شدّ رحال و نقل و انتقال مى نموده است . تا آنكه رحل اقامت در شهر اروميه انداخت و آن خطّه را مقر افاده و محل افاضه مراتب علمى خود ساخت .
در اوائل امر به ترويج احكام دين و تعليم شعائر شريعت سيدالمرسلين از قبيل تدريس علوم و اقامه نماز جماعت و تصدى منبر و بيان مواعظ حسنه و امر به معروف و نهى از منكر /ص3/ و نظائر اين گونه امور پرداخت و اهالى نيز حسن استقبال نموده ، از مراتب كمالات و بيانات علميه و ارشاديه او استفاده و استفاضه مى كردند. و با آنكه وظيفه مردم بوده كه امور معاش او را كاملاً منظم و مرتب نمايند ، مع الاسف هيچ گونه توجهى به انجام اين وظيفه شرعيه نداشتند ، به طورى كه در

صفحه از 473