زندگي نامه شيخ علي ولدياني - صفحه 473

كرده و از او حامله شد . در اين اثناء شوهر /ص8/ سابقش پيدا شده و چون از قضيه مستحضر گرديد ، زن را با شوهر به قتل رسانيده و فرار كرد و حتى اعلان قتل قاضى مطلِّق را در موقع فرصت نيز داد .
و اخيرا معلوم شد كه طلاق ، بى مورد بوده و شهود از روى دروغ ، مدت غيبت را كه كمتر از ميزان شرعى بوده ، به صورت ميزان شرعى وانمود كرده اند و [امر بر ]قاضى در اثر تمويه و حيله شهود و مدعيه غيبت شوهر مشتبه شده و به چنين عملى مبادرت كرده است .
به هر حال اين امر موجب شد كه عالم مزبور مورد باز خواست و تعقيب قرار گرفته و در نتيجه عالم مزبور را مجبور /ص9/ به ترك بلد كردند و بدين جهت به يكى از دهات رفته و در آن جا سكونت اختيار كرد و بعد از اندك مدتى به واسطه تراكم همّ و غم زياد و اندوه انبوه كه از اين پيش آمد ناگوار به او هجوم آورده بود ، در حال غربت از دار دنيا به عالم بقا رحلت كرد و در ده شرف خانه به خاك سپرده شد .
عالم مزبور علاوه بر علوم متعارفه از علوم غريبه نيز بى اطلاع نبوده است . چنان كه در كشف الكربة بيان كرده ام ، نگارنده ، قسمت مهمى از ادبيات را در محضر او تحصيل كرده و چند سال از بيانات او مستفيد بوده ام .
/ص10/ چنان كه در اول شرح خود اشاره فرموده ، اين شرح را به خواهش من نوشته است . عالم مزبور علاوه بر شرح مذكور ، قريب بيست جلد تأليف و تصنيف دارد كه اسامى بعضى از آنها را در كشف الكربة ذكر كرده ام . هر كه طالب به آن جا مراجعه كند .

فهرست

صفحه از 473