شرح دعاي صباح (شوشتري) - صفحه 166

اللّهِ الْمَتينِ فَلْيُوال عَليّاً بَعْدي وَلْيُعادِ عَدُوَّهُ وَلْيَأتَمَّ بِالأئمةِ الْهُداةِ مِنْ وُلْدِهِ ؛ فَإنَّهُمْ خُلَفائي وَأوْصِيائي وَحُجَج اللّهِ عَلَى الْخَلْقِ بَعْدي وَسادَةُ اُمَّتي وَقادَة الأَتْقِياء إلى الْجَنَّةِ ؛ حِزْبُهُمْ حِزبي ، وَحزبي حِزبُ اللّهِ وَحِزْبُ أعدائِهمْ حِزبُ الشَّيطانِ » . 1
هر كه دوست دارد اين كه سوار شود كشتى رستگارى را و چنگ در زند به دستاويز محكم و دست زند به ريسمان خدا كه به غايت استوار است ، پس بايد كه دوست دارد على را بعد از من ، و بايد دشمن دارد دشمن او را ، و بايد اقتدا كند به امامانى كه راهنمايند از فرزندان او . پس به تحقيق كه ايشان ، جانشينان من اند و اوصياى من اند و حجّت هاى خدايند بر مخلوقات بعد از من ، و سروران امّت من اند و پيشواى پرهيزكاران اند به سوى بهشت . گروه ايشان ، / 131 / گروه من است ، و گروه من ، گروه خداست ، و گروه دشمنان ايشان ، گروه شيطان است .
و چرا چنين نباشد كه رغبت به صحبت اخيار ، واجب است تا از بركات ايشان ، منافع دنيا و آخرت به حصول رسد ، و اجتناب از مجالست و مخالطت فجّار نيز واجب و لازم است تا از شومه ربط با ايشان ، نتيجه هاى بد به ظهور نرسد .

الفت مفسدان و بدْ فعلانمردمِ نيك را تباه كند
هر كه با ديگ همنشين گرددجامه خويش را سياه كند .
و اين معنى احتياج به دليل ندارد و مشاهَد است كه ارباب فضل و كمال از قرب ناقص دلگير ، بلكه از جان شيرين سير مى شوند . « إن أرَدْتَ أنْ تعَذّبَ عالماً فَاقْرَنْ مَعَهُ جاهلاً » .

[ دليل ديگر بر امامت ائمه اثنا عشر عليهم السلام ]

و باز مؤيّد اين معنى خبرى است كه حضرت رسول صلى الله عليه و آله فرمود كه : خبر رفتن من از ميان شما نزديك آمد « و قد دعيت ويوشك أن اُجيب 2 و إنّي مخلّف فيكم الثقلين ما إن

1.الأمالي ، صدوق ، ص ۷۰ ؛ روضة الواعظين ، ص ۱۵۷ ؛ بحار الأنوار ، ج ۲۳ ، ص ۱۴۴ ؛ عيون أخبار الرضا عليه السلام ، ج ۲ ، ص ۲۶۲ .

2.در اصل «يجيب» آمده است .

صفحه از 231