شرح دعاي صباح (شوشتري) - صفحه 177

دست مبارك مرا بيفشرد و گفت : ارش اين ! چنان كه گويا در غضب بود . گفتم : اين است به خدا قسم آن علم ؟ فرمود : اين است هر آينه علم و نيست اين آن علم .
آن گاه ساعتى ساكت شد / 145 / گفت : نزد ماست «جَفر» و چه مى دانند ايشان كه جفر چيست ! گفت : پس گفتم : چيست جفر ؟ فرمود كه : ظرفى است از پوست كه در اوست علم انبيا و اوصيا و علماى ماضيه از بنى اسرائيل . ابوبصير گويد عرض كردم كه : اين است آن علم ؟ فرمود : اين علم است و نيست اين آن علم .
آن گاه ساعتى سكوت اختيار كرد . پس فرمود : نزد ماست «مصحف فاطمه عليهاالسلام» و چه مى دانند ايشان كه مصحف فاطمه چيست ! ابوبصير گويد عرض كردم : چيست مصحف فاطمه ؟ آن جناب فرمود كه : اين ، مصحفى است كه در اوست سه برابر [ اين ]قرآن شما و قسم به خدا كه نيست در آن مصحف از قرآن شما يك حرف . گويد ابوبصير كه گفتم : اين است به خدا قسم آن علم ؟ فرمود : اين علم است و نيست آن علم .
پس آن گاه ساعتى ساكت شد . پس گفت : به تحقيق كه نزد ماست علم آنچه بود و علم به آنچه باشد تا قيامِ قيامت . ابوبصير گويد گفتم : فداى تو گردم! پس چه چيز است آن علم ؟ حضرت عليه السلام فرمود : آنچه حادث مى شود به شب ها و به روزها ، امرى بعد از امرى ، و چيزى بعد از چيز ديگر تا روز قيامت ؛ يعنى علم به تفصيل آنچه حادث شود تا به روز قيامت ۱ .

[ دليل ديگر بر اعلميت ائمه معصومين بر جميع انبيا و اوصيا ]

و تفسيرى به نظر رسيد كه اسعد اردبيلى ، مسنداً از عبدالملك بن سليمان نقل كرده كه بود كه در ذخيره حوارى عيسى ـ على نبيّنا وآله و ۲ عليه السلام ـ مكتوبى پديد آمد كه در آن به قلم سريانى نوشته بودند و از تورات نقل كرده بودند كه : چون نزاع

1.الكافي ، ج ۱ ، ص ۲۳۸ ـ ۲۴۰ .

2.ب : ـ على نبيّنا وآله و .

صفحه از 231