شرح دعاي صباح (شوشتري) - صفحه 190

مصطفى : برگزيده ، ومصطفين : جمع مصطفى ، مانند أدْنَيْنَ وأقْصَيْنَ كه جمع أدْنى و أقْصى است .
يعنى : خداوندا ! رحمت و تعظيم كن بر آل آن حضرت كه دوازده امام اند و پاكان اند از پليدى جميع گناهان صغيره و كبيره ، از اوّل عمر تا نهايت آن ، كه بهترين مخلوقات اند و برگزيدگان اند به هدايت و ارشاد ، نيكوكارترين همه بندگان اند به عبادت و بندگى پروردگار .

وَافْتَحِ اللّهُمَّ لَنَا مَصَارِيعَ الصَّباحِ بِمَفَاتِيحِ الرَّحْمَـةِ وَالْفَلاَحِ

فتح : گشودن .
مصاريع : جمع مصراع ، و مصراع : در .
مفاتيح : جمع مفتاح ، و مفتاح : كليد .
فلاح : نجات و فيروزى و بقاى عمر .
بدان كه بندگان را سه چيز است : دل و نَفس و روح . دل ، طالبِ معرفت / 162 / و ايمان است و نفس ، طالب رزق و احسان [ است ] و روح ، طالب عفو و غفران . فقره شريفه ، جامع آن سه چيز است يعنى : بگشاى خداوندا از براى انتفاع ما درهاى بستگى هاى صباح را به كليدهاى رحمت و معرفت و ايمان و رزق و احسان و عفو و غفران و فيروزى و رستگارى از آتش جهنّم و نيران ، يا [ آن كه ] مصاريع صباح ، كنايه از فتح ابواب هدايت است كه رحمت و فلاح ، مشعر است بر آن .
و كنايه نيز مى تواند بود از فتح ابواب آسمان كه هفت در است از براى انتفاع بندگان : يكى درِ باران ، دوم درِ روزى ، سيّم در تدبير ، چهارم درِ فرود آمدن ملائكه و روح ، پنجم دَرِ بالا رفتن اعمال عباد ، ششم درِ فرود آمدن ملائكه به بشارت ، هفتم دَرِ رحمت است .

[ دليل ديگر بر قبول خرق و التيام افلاك ]

و باز ظاهر شد بُطلان قول فلاسفه كه مى گويند : آسمان ، قابل خرق والتيام نيست تا خلايق در جميع احوال ، اميدوار به رحمت و حفظ آفريدگار بوده ، مأيوس از فضل

صفحه از 231