در آمدی بر شيوه های ارزيابي اسناد حديث - صفحه 75

العراق فوجدت جماعة من اصحاب ابى جعفر و ابى عبدالله ـ ع ـ متوافرين فسمعت منهم و اخذت كتبهم و عرضتها من بعد، على ابى الحسن الرضا ـ ع ـ فانكر منها احاديث كثيرة ان تكون من اصحاب ابى عبدالله ـ ع ـ قال: «ان ابا الخطّاب كذب على ابى عبدالله، لعن الله ابا الخطّاب و كذلك اصحاب ابى الخطّاب يدسّون من هذه الاحاديث الى يومنا هذا فى كتب اصحاب ابى عبدالله فلا تقبلوا علينا خلاف القرآن» ۱ .

۰.يونس گويد:به عراق رفتم گروهى از اصحاب امام باقر و صادق را ديدم. از آنان حديث شنيدم و نوشته هايشان را دريافت كردم. پس از مدتى آنها را بر امام رضا ـ ع ـ عرضه داشتم. حضرت رضا، احاديث بسيارى از آن را مسدود داشت و فرمود: «ابوالخطاب بر ابى عبدالله دروغ بست؛ لعنت خدا بر او باد. او و يارانش در كتب ياران امام صادق ـ ع ـ دست برده اند، از اين رو، مخالف قرآن را از سوى ما نپذيريد».

۰.۳ ـ عن ابى جعفر الثانى فى مناظرته مع يحيى بن اكثم... انه قال رسول الله ـ ص ـ فى حجة الوداع:«قد كثرت على الكذابة و مستكثر فمن كذب علىّ فليتبوّء متعمداً مقعده من النار...» ۲

۰.رسول خدا ـ ص ـ فرمود:دروغ زنان بر من زياد شده اند و زيادتر مى شوند. هر كس به عمد بر من دروغ بندد جايگاهش آتش خواهد بود.

۰.۴ ـ ابن ظريف عن ابى علوان عن جعفر عن ابيه ـ ع ـ قال:«قرأت فى كتاب لعلى ـ ع ـ ان رسول الله ـ ص ـ قال: انه سيكذب علىّ كما كذب على من كان قبلى فما جاء كم عنى من حديث وافق كتاب الله فهو حديثى و اما ما خالف كتاب الله فليس من حديثى» ۳ .

۰.امام باقر ـ ع ـ گويد:«در كتاب على ـ ع ـ خواندم كه رسول خدا ـ ص ـ فرمود: در آينده بر من دروغ خواهند بست. آنچه از من شنيديد كه با كتاب خدا سازگار است، سخن من است و آنچه با آن مخالف است از من نيست».

0.5 ـ محمد بن قولويه و الحسين بن بندار معاً عن سعد عن اليقطينى عن

1.اختيار معرفة الرجال، ص ۲۲۲، ش ۴۰۱

2.بحارالانوار، ج ۲، ص ۲۲۵، ح ۲ و ج ۵۰، ص ۸۰، ح ۶

3.همان، ج ۲، ص ۲۲۷، ح ۵

صفحه از 98