در آمدی بر شيوه های ارزيابي اسناد حديث - صفحه 76

يونس بن عبدالرحمن ان بعض اصحابنا سأله (أى عن يونس) و انا حاضر فقال له يا ابا محمد ما اشدك فى الحديث واكثر انكارك ما يرويه اصحابنا فما الذى يحملك على رد الاحاديث فقال حدثنى ابن الحكم انه سمع اباعبدالله ـ ع ـ يقول:«لاتقبلوا علينا حديثاً الا ما وافق القرآن والسنة او تجدون معه شاهداً من احاديثنا المتقدمة فان المغيرة بن سعيد لعنه الله دسّ فى كتب اصحاب ابى احاديث لم يحدث بها ابى فاتقواالله ولا تقبلوا علينا ما خالف قول ربنا تعالى و سنة نبينا محمد ـ ص ـ ...» 1

۰.«حديثى را از جانب ما نپذيريد، مگر آنكه با قرآن و سنّت، سازگار باشد و يا در ميان احاديث پيشين ما، شاهدى بر آن بيابيد؛ چرا كه مغيرة بن سعيد (كه لعنت خدا بر او باد) احاديثى را در كتب ياران پدرم وارد ساخت كه هرگز بر زبان پدرم جارى نشده بود. پس، از خدا پروا كنيد و هيچ سخنى را كه با كلام پروردگار بزرگ و سنّت رسول اكرم ـ ص ـ سازگارى ندارد، از جانب ما نپذيريد...»

۰.۶ ـ سعد عن محمد بن خالد الطيالسى عن ابن ابى نجران عن ابن سنان قال قال ابوعبدالله ـ ع ـ :«إنّا اهل بيت لانخلو من كذاب يكذب علينا و يسقط صدقنا بكذبه علينا عند الناس» ۲ .

۰.امام صادق ـ ع ـ فرمود:«ما خاندانى هستيم كه دروغگويان بر ما دروغ مى بندند و چهره راستگوى ما را نزد مردم خراب مى كنند».

اين احاديث و مانندهاى اينها ـ كه كم نيستند ـ خواه صادق باشند و خواه ساختگى، يك حقيقت را روشن مى سازند كه جعل و دسّ، به احاديث راه يافته است. چرا كه اگر اينها صادق باشند و گفته معصوم، وجود كذب در روايات به اثبات مى رسد. و اگر كاذب باشند و ساختگى، خود، جعلى و ساختگى اند.
اگر گفته شود اين احاديث، كذب در

1.اختيار معرفة الرجال، ص ۲۲۲ ش ۴۰۱. وسائل الشيعة، ج ۱۱، ص ۳۸۸، ب ۱۰۱، ح ۹. بحارالانوار، ج ۲، ص ۲۴۹ ـ ۲۵۰، ح ۶۲ و ۶۳ و ۶۴ و ج ۲۵، ص ۲۸۹، ح ۴۶ و ج ۶۷، ص ۲۰۲، ح ۴ و ج ۶۹، ص ۲۲۲، ح ۵ و ج ۷۸، ص ۲۸۹، ح ۲

2.اختيار معرفة الرجال، ص ۳۰۵، ش ۵۴۹ . بحارالانوار، ج ۲، ص ۲۱۷، ح ۱۲ و ج ۲۵، ص ۲۶۲، ح ۱ و ص ۲۸۷، ح ۴۲

صفحه از 98