وجوه تضعيف و تصحيح اسناد زيارت عاشورا - صفحه 132

دو نقل شده است. بنابر گفته نجاشى محمد بن اسماعيل، كتاب صالح بن عقبة بن قيس را بى واسطه روايت كرده است؛ در حالى كه در مورد صالح بن عقبة بن خالد، محمد بن اسماعيل با واسطه محمد بن ايوب، از او روايت كرده است. با اين حال، اگر با اين قراين هم بگوييم كه مراد از وى صالح بن عقبة بن قيس است، هر چند روايت محمد بن اسماعيل از او نوعى مدح به شمار مى رود، ولى به دليل اشتراك صالح بن عقبه، دو توثيق عام ياد شده را نمى توان در مورد وى صادق دانست، زيرا محتمل است كه صالح بن عقبه مذكور در آن دو توثيق، صالح بن عقبة بن خالد باشد. البته توثيق نداشتن صالح بن عقبه به سند مذكور در كامل الزيارات ضررى نمى زند؛ زيرا از وى و از سيف بن عميره در يك رتبه نقل شده و اگر صالح هم ثقه نباشد، سيف بن عميره ثقه است و صحت سند از جهت او تمام است.

3. علقمة بن محمد حضرمى

شيخ طوسى در رجال از وى در اصحاب امام باقر عليه السلام نام برده و گفته است: «اخو ابى بكر الحضرمى»، ۱ و در اصحاب امام صادق عليه السلام گفته: «علقمة بن محمد الحضرمى الكوفى اسند عنه». ۲ درباره وى توثيق خاص يا عامى وارد نشده، جز اين كه كشى قضيه اى را مربوط به احتجاج اين دو برادر با زيد بن على، نقل كرده است كه از آن مى توان حُسن اعتقاد اين دو را نتيجه گرفت. ۳

4. مالك جهنى

شيخ طوسى در رجال از وى در اصحاب امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام نام برده و در مورد دوم گفته است:
مالك بن اعين الجهنى الكوفى مات فى حياة ابى عبداللّه عليه السلام . ۴
درباره وى توثيق خاصى وارد نشده است، لكن وى از جمله رجالى است كه مشايخ ثقات از او روايت كرده اند. ۵ از اين جهت داخل در اين توثيق عام است، همچنين وى حديثى را از امام باقر عليه السلام درباره ثواب زيارت قبر حسين عليه السلام براى محمد بن مصادف نقل كرده است و محمد بن مصادف پس از مرگ او آن حديث را براى امام صادق عليه السلام نقل مى كند و امام عليه السلام او را تأييد مى كند ۶ و از اين نقل و تأييد مى توان صدق گفتار مالك جهنى را به دست آورد. علاوه بر اين شيخ مفيد در ارشاد شعرى را از

1.رجال الطوسى، ص۱۳۹.

2.همان، ص ۲۶۲.

3.اختيار معرفة الرجال، ش۷۸۸.

4.رجال الطوسى، ص۱۳۵ و ۳۰۸.

5.اصول علم الرجال بين النظرية و التطبيق، ج۲، ص۲۰۷.

6.كامل الزيارات، ح۵۰۲ و ۶۰۹ .

صفحه از 143