كتب مسائل در نگارشهاي حديثي - صفحه 33

عبدالرحمن، أحمد بن محمّد بن أبي نصر البزنطي، الحسن بن علي بن زياد الوشاء البجلي الكوفي، محمّد بن الحسن الصفار از جمله كسانى هستند كه با طرح سؤالات مختلف و نگارش كتاب هاى «مسائل»، زمينه بيان و برجاى ماندن ميراث گرانبهايى از معارف ائمه را فراهم آورده اند.
گذشته از فقيهان ياد شده، مشايخ و بزرگان ديگرى نيز بوده اند كه علاوه بر انگيزه هاى فوق به عنوان وكلا و نمايندگان ائمه معصوم عليهم السلام واسطه طرح سؤالات شيعيان از ايشان بوده اند. علي بن الريان بن الصلت وكيل امام هادى، ۱ ايوب بن نوح بن دراج وكيل امام هادى و امام عسكرى عليهماالسلام، ۲ احمد بن اسحاق، «وافد القميين» و از خواص امام عسكرى عليه السلام، ۳ از جمله اين مشايخ بوده اند كه به ثبت اين پرسش ها در قالب مكاتبات و مسائل اقدام نموده اند .
براى نمونه، مناسب است روايت صدوق در عيون أخبار الرضا عليه السلام در باب مسائلِ حسن بن علي الوشاء از امام رضا عليه السلام نقل شود :
حدّثنا أبي رضي اللّه عنه، قال : حدّثنا سعد بن عبداللّه ، قال : حدّثنا أبو الخير صالح بن أبي حماد، عن الحسن بن علي الوشاء، قال : كنت كتبت معي مسائل كثيرة قبل أن أقطع على أبي الحسن عليه السلاموجمعتها في كتاب مما روى عن أبائه عليهم السلام وغير ذلك واحببت أن أثبت في أمره واختبره،فحملت الكتاب في كمي وصرت إلى منزله وأردت أن آخذ منه خلوة فأناوله الكتاب، فجلست ناحية، وأنا متفكر في طلب الاذن عليه، وبالباب جماعة جلوس يتحدثون، فبينا أنا كذلك في الفكرة في الاحتيال للدخول عليه، إذ أنا بغلام قد خرج من الدار في يده كتاب فنادى: أيكم الحسن بن علي الوشاء ابن بنت الياس البغدادى؟ فقمت إليه فقلت : أنا الحسن بن علي، فما حاجتك؟ فقال : هذا الكتاب أمرت بدفعه إليك فهاك خذه . فأخذته وتنحيت ناحية فقرأته، فإذا واللّه فيه جواب مسألة مسألة فعند ذلك قطعت عليه وتركت الوقف .۴
ساختار كتاب هاى «مسائل»، معمولاً به اين گونه بوده كه روايات تأليف يافته در آنها با الفاظى چون : «سئل» ، «سألت»، «سألته» و مانند اينها آغاز شده اند. در كتاب هايى كه «مسائل» در قالب مكاتبه صورت پذيرفته، تعبيراتى مانند : «كتبت إلى ... أسأله ... فكتب / فأجاب / فوقع» آمده است .
بعضى از راويان و اصحاب ائمه نيز مراسلات و مكاتبات گوناگونى به ائمه داشته اند كه از موضوع اين نوشتار خارج اند؛ زيرا در حدّ يك تأليف نبوده، يا گزارشى از تأليف آنها به دست نيامده است. اين

1.الخلاصة ، ص ۱۸۵ .

2.رجال النجاشى ، ص ۱۰۲ .

3.همان ، ص ۹۱ .

4.عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج ۱، ص ۲۵۲ .

صفحه از 46