ويژگيهاي مشترک نقد حديث نزد محققان مسلمان و غربي - صفحه 27

انجام كارى از آن جهت كه فضيلت مندانه است ، بدون چشم داشت هيچ گونه منفعت شخصى . ۱
نوعى مشابه از حديث موضوع زمانى پديد آمد كه براى امثال و اقوال نيكو از حيث ساختار و مضمون (كلّ كلام حسَن ) ـ كه از منابع مختلفى گرفته شده بودند ـ اَسانيدى ساخته شد و اين سخنان به جايگاه حديث ارتقا يافت . جالب توجه آن كه در اينجا اين كار غالبا امرى ناپسند به شمار نمى آمد . ۲
قسم پنجم از وضع حديث ذيل عنوان غرض شخصى قرار مى گيرد . ۳ دليل اين قسم وضع حديث منافع شخصى است كه مى تواند فرصت طلبى محض به شمار آيد ؛ نظير تأييد و حمايت از آنچه مورد علاقه و تأييد سلطان است يا لطمه وارد كردن به دشمنى شخصى . جعل هايى از اين دست ، طبيعتى ارتجالى دارند و انگيزه هاى واضعان در آن بى شمار است .
فردى ممكن بود با روايت احاديث عجيب و غريب نبوى مخاطبان فراوانى را به خود جلب كند و از اين طريق به شهرت برسد كه اين خود مى توانست براى راويان جاه طلب دليلى براى وضع حديث باشد . ( لِيُطلَب و يُسمَع مِنهُم ) . ۴ ابن جوزى اطلاعات مفصلى درباره چگونگى پيدايش اين احاديث غريب عرضه كرده است :
احاديث نبوى از منابع مختلف و با خاستگاه هاى متفاوت ، با يكديگر تركيب شده ، در نتيجه حديثى جديد شكل مى گيرد و با اسنادى اصيل روايت مى شود . بنابراين غريب بودن اين احاديث به اين معناست كه در آنها متنى جديد و دست كارى شده با سندى قديمى تركيب شده است . ۵
در بيان هفتمين و آخرين گروه واضعان حديث ، نگرانى شخصى ابن جوزى را به گونه اى ويژه و آشكار مى توان دريافت . اين گروه ، راويان قصه هاى عامه پسند يا همان قُصّاص اند . ۶ در اينجا نيز ابن جوزى تجربه ها و يافته هاى (منفى) خودش را نقل مى كند ؛ افزون بر اين ، وى تأليفى جداگانه را به قُصاص و كارهاى آنان اختصاص داده است . ۷ وضع حديث اين گروه اساسا از روى تنبلى و خودخواهى بوده است . اينان مى دانستند كه نقل احاديث فوق العاده مهيج نبوى ، جلب توجه مخاطبان و در نتيجه تأثيرگذارى بر آنها و به ويژه هدايايى از سوى آنان را در پى خواهد داشت . حفظ احاديث جدى براى آنان امرى بسيار دشوار بود ؛ بنابراين اين افراد از تمامى روش هاى مختلف براى

1.همان ، ج ۱ ، ص ۳۹ ـ ۴۱ . براى اصطلاح شناسى ، ر . ك : Albrecht Noth Heiliger Krieg und heiliger Kampf in Islam und Christentum. Beitrنge zur Vorgeschichte und Geschichte der Kreuzzüge (Bonn ۱۹۶۶) ۳۲ and n. ۸۳.

2.الموضوعات ، ج۱ ، ص ۴۱ ـ ۴۲ .

3.همان ، ج ۱ ، ص ۴۲ ـ ۴۳ .

4.همان ، ج۱ ، ص۴۳ ـ۴۴ .

5.همان ، ج ۱ ، ص۴۳ .

6.همان ، ج ۱ ، ص ۴۴ ـ۴۷ . درباره قصاص به طور كلى ، نگاه كنيد به : Tilman Nagel Die Qisas al-anbia Ein Beitrage zur arabischen Literaturgeschichte (Bonn ۱۹۶۷) esp. ۱۲۲ff.

7.ابن جوزى ، كتاب القصّاص و المذكّرين ، تصحيح و ترجمه مرلين ل .شوارتس ، بيروت ، ۱۹۷۱ .

صفحه از 29