سنجش يك حديث درباره مدلول حروف مقطعه - صفحه 76

احمد گلچين معانى فهرست نگار كتابخانه مزبور ـ كه نخستين بار آن را در نامه آستان قدس (ش20، نوروز 1344ش، ص60 ـ 64) معرفى كرد ـ آن را به همان خط اختراعى بابرشاه شمرد؛ ۱ اما عبدالحىّ حبيبى كه الفباى خط بابرى را با خط مصحف مذكور مقايسه كرده است (تصوير شماره 3)، مى گويد:
ابدا با نسخه مصحف آستان قدس برابرى ندارد.
و سرانجام نتيجه مى گيرد كه:
مبدأ خط مصحف مشهد رضوى به يقين معلوم نيست. ۲

تصوير شماره3: مقايسه الفباى عربى با الفباى خط بابرى و مصحف مكتوب به خط ناشناخته (برگرفته از كتاب تاريخ خط و نوشته هاى كهن افغانستان، ص208)

1.راهنماى گنجينه قرآن، ص۱۷۸ ـ ۱۸۴.

2.تاريخ خط و نوشته هاى كهن افغانستان...، ص۱۰۳.

صفحه از 83