فقه الحديث از ديدگاه عرفا - صفحه 104

4. نتيجه

حديث نزد عرفا يكى از مصادر نظرى براى شناخت دينى است، ولى عرفا روشى خاص دارند، خلاصه اين روش اين است كه يقين عارف حاكم بر روايت است؛ چه از لحاظ فقه متن روايت كه نزد آنها ظاهر و باطن دارد، چه از لحاظ سند روايت و تصحيح آن كه مبتنى بر سماع و مشاهده است.
دريافت هاى درونى يا مشهود نزد آنها و اطلاعات خاص آنها به شكلى روشن در فهم حديث راه يافته است.
يكى از ملاحظات اساسى اين است كه بعضى از رواياتى كه عرفا نقل كردند، يا از هيچ طريقى براى ما نقل نشده است يا از طريق اماميه نقل نشده است.

كتابنامه

ـ ابوهريرة، سيد عبدالحسين شرف الدين، قم: انصاريان.
ـ اصطلاحات الصوفية، عبدالرزاق كاشانى، مصر: مكتبة المصرية العامة للكتاب، 1981م.
ـ اصول الكافى، محمّدبن يعقوب كلينى، بيروت: دارالاضواء، 1405ق / 1985م.
ـ الايضاح، فضل بن شاذان، تهران: دانشگاه تهران، 1363ش.
ـ بحارالأنوار، محمّدباقر مجلسى، بيروت: مؤسسة الوفاء، دوم، 1403ق / 1983م.
ـ تفسير تسنيم، عبداللّه جوادى آملى، قم: اسراء، چهارم، 1383ق
ـ تفسير الصافى، محسن فيض كاشانى، تهران: صدر، ارم، 1416ق.
ـ تفسير القرآن الكريم، صدرالمتألهين شيرازى، قم: بيدار.
ـ التوحيد، شيخ صدوق، قم: انتشارات اسلامى.
ـ الحكمة المتعالية، صدرالمتألهين شيرازى، تهران: بنياد حكمت صدرا.
ـ الرسائل، محى الدين ابن عربى، مصر: مكتبة التوفيقية.
ـ سرچشمه انديشه، عبداللّه جوادى آملى، قم: اسراء.
ـ شرح احقاق الحق، سيدشهاب الدين مرعشى نجفى، قم: كتابخانه آية اللّه العظمى مرعشى نجفى.
ـ شرح اصول الكافى، صدرالمتألهين شيرازى، تهران: پژوهشگاه علوم انسانى، دوم، 1383ش.
ـ شرح اصول الكافى، محمّدصالح مازندرانى، بيروت: دارإحياءالتراث، اول، 1421ق / 2000م.
ـ الفتوحات المكية، محى الدين ابن عربى، بيروت: دارالكتب العلمية، اول، 1420ق / 1992م.
ـ نص الفصوص فى شرح الفصوص، سيد حيدر آملى، تهران: روزبه، 1375ش.

صفحه از 104