خاورشناسى و حديث - صفحه 114

شعر، چاپ شده در مجله الاسلام، 1922 و 1923م. ۱
وى رأى ويژه اى در اسناد حديث دارد. او معتقد است، كه اسناد حديث در ثلث آخر قرن اوّل در ميان مسلمانان شكل گرفته و ريشه عربى ندارد، بلكه نمونه هايى از اين گونه اسناد را در مكتب هاى يهودى عصر تلمودى مى توان يافت. ۲

13 ـ 2. لامنس (1862 ـ 1937م) خاورشناس بلژيكى ۳

وى در ژوييه 1846م، در بلژيك به دنيا آمد و در كودكى به بيروت رفت و در دانشكده عيسويان به تحصيل پرداخت. او در سال 1878م، به جرگه راهبان مسيحى پيوست. وى روحانى مسيحى متعصبى بود كه آثارش سرشار از تعصب و عارى از هرگونه انصاف است. آثار وى غالبا در دو موضوع سيره نبوى و آغاز حكومت بنى اميّه نگارش يافته است.
لامنس در اين آثار، غرض ورزى بسيارى در خصوص سيره نبوى روا داشته است. به نظر وى، قرآن يگانه منبعى است كه بايد در بيان سيره پيامبر صلى الله عليه و آله مورد استناد قرار گيرد، ولى اين ادعا را بر آن افزوده كه كتب حديث، جملگى مجعول اند و با هدف ستايش از زندگى پيامبر صلى الله عليه و آله ساخته و پرداخته شده اند. او در اين مورد، راهِ لئون كايتانى (1926 ـ 1869م) را پيموده كه هيچ ارزشى را براى كتب حديث و سيره قايل نيست !
عبدالرحمن بدوى درباره وى مى گويد:
من كتاب فاطمه و دختران محمّد را بررسى كردم و دريافتم كه غالب ارجاعات كتاب نادرست است و چنين مطالبى در آن مصادر وجود ندارد. از اين رو، خواننده بايد بداند كه غالب ارجاعات وى تخريب، كج فهمى و دروغ پردازى است و از ميان خاورشناسان متأخر نمى توان كسى را به اين درجه از خباثت و فريبكارى يافت. ۴ ـ ۵

14 ـ 2. آرنت جان ونسينك (1882 ـ 1939م) خاورشناس هلندى ۶

وى در زمينه لغت هاى سامى و اديان شرقى متخصص بود. در سال 1908م استاد زبان عربى در دانشگاه ليدن شد و سپس به سال 1927م، جانشين اسنوك در همان دانشگاه شد. پژوهش هايى در حوزه مطالعات اسلامى و به ويژه حديث دارد. برخى از آثار او عبارت اند از: 1. محمّد و يهود در مدينه كه

1.همان، ج۲، ص۴۳۲ ـ ۴۳۳.

2.مجلة مركز بحوث السنة والسيرة، ش۵ ، ص۴۵۶ ـ ۴۵۷.

3.HENRI LAMMENS

4.موسوعة المستشرقين، ص۵۰۴ .

5.جهت آگاهى از شرح حال وى ر.ك: موسوعة المستشرقين، ص۵۰۵ ـ ۵۰۳ ؛ حركة الاستشراق، ص۳۱۸ ـ ۳۲۳؛ دايرة المعارف مستشرقان، ص۵۶۱ ـ ۵۶۵ .

6.ARENT JAN WENSINCK

صفحه از 134