خاورشناسى و حديث - صفحه 116

اشاره كرد: 1. الاسرائيليات في الاسلام، چاپ شده در نيويورك به سال 1933م، 2. چاپ قسمت هايى از كتاب صحيح البخارى. ۱

17 ـ 2. يونبل (جوين بول) (1866 ـ 1948م) خاورشناس هلندى ۲

يونبل خاورشناسى هلندى و از شاگردان دخويه است. وى ابتدا به تحصيل در رشته حقوق پرداخت و سپس به فراگيرى زبان عربى علاقه مند گرديد. از اين رو، نزد دخويه فراگيرى اين زبان را در دانشگاه ليدن آغاز كرد. زمينه اصلىِ كارهاى بعدىِ وى نيز علم الحديث و فقه اسلامى بوده است. يونبل دكترى خود را با دو رساله زير دريافت داشته است:
1. رساله اوّل با عنوان «قواعد كلى مذهب شافعى در مورد گروگذارى، به همراه پژوهشى در زمينه پيدايش و تأثير آن در هندِ هلند [اندونزى]» (ليدن: انتشارات بريل، 1893م، در 91 صفحه به زبان هلندى)،
2. رساله دوم با عنوان «ارتباط تاريخى ميان مَهْر در اسلام و جنبه رسمى ازدواج در جاهليت» (ليدن: انتشارات بريل، 1894م، در 96 صفحه، به زبان هلندى).
او در سال 1896م، كتاب الخراج يحيى بن آدم را منتشر كرد و در سال هاى 1907 ـ 1908م، جلد چهارم صحيح البخارى را به انتشار درآورد. بدين ترتيب، كار چاپ اين كتاب را ـ كه از سوى كرل آغاز شده بود ـ به پايان رساند.
كتاب درآمدى بر شناخت فقه اسلامى بر اساس مذهب شافعى اثر ديگرى از او بود كه در سال 1903م، به زبان هلندى به انتشار درآمد (چاپ دوم، 1925م). آرتور شاده (1883 ـ 1952م) اين كتاب را با عنوان كتاب راهنماى فقه اسلامى بر طبق مذهب شافعى به آلمانى ترجمه كرده، و مقدمه جامعى بر آن افزوده است (ليدن: انتشارات بريل، 1910م).
يونبل در اين كتاب، با استناد به سبك و روش اسنوك هورخرونيه در آثارش، پس از ذكر مطالبى درباره منابع قانونگذارى، شاخه هاى اصلى فقه اسلامى را به شكل زير تقسيم بندى كرده و در هر مورد به طرح نظريات خود پرداخته است: عبادات، قانون اشخاص، احوال شخصيه، ارث، معاملات (قانون تجارت)، مبانى قوانين كيفرى و سرانجام قوانين سياست اسلامى. ۳
كارهاى حديثى يونبل به جز چاپ و تصحيح صحيح البخارى و الخراج، نگارش مدخل الحديث در دايرة المعارف اسلام است. اين مدخل ـ كه مى توان آن را عصاره ديدگاه هاى خاورشناسان درباره حديث دانست ـ پنج مسأله را درباره حديث به بحث گذاشته است.
1. تعريف حديث و چگونگى پيدايش و شكل گيرى آن، 2. دانش رجال و نحوه ارزشگذارى اسناد،

1.المستشرقون، ج۳، ص۱۳۷ ـ ۱۳۸؛ مجلة مركز بحوث السنة والسيرة، ش۵ ، ص۴۵۱.

2.THEODOR WILLEM JUYNBOLL

3.دايرة المعارف مستشرقان، ص۷۳۳ ـ ۷۳۴.

صفحه از 134