خاورشناسى و حديث - صفحه 118

18 ـ 2. زترستين (1866 ـ 1953م) خاروشناس سوئدى ۱

كارل ويليام زترستين در 1895م، دكترى خود را با نشر گزيده اى از الفية ابن عبد معطى به همراه ترجمه سوئدى و شرح آن دريافت كرد. كارهاى او در حوزه علوم حديث عبارت اند از:
1. تحقيق و ويراستارى جلد پنجم الطبقات الكبرى ابن سعد كه در سال هاى 1905 ـ 1909م، در ليدن به چاپ رسيده است، 2. تحقيق متن طرفة الاصحاب في معرفة الانساب، اثر عمر بن يوسف بن رسول، ملقب به ملك الاشراف كه آن را در سال 1949م، در دمشق به چاپ رسانيد. ۲

19 ـ 2. كارل بروكلمان (1868 ـ 1956م) خاورشناس آلمانى ۳

وى در 17 سپتامبر 1867م، در شهر رستوك آلمان به دنيا آمد. او از دوره دبيرستان به مطالعات شرق علاقه مند شد و در زمينه زبان هاى شرقى تخصص داشت و چند كتاب درباره دستور زبانِ زبان هاى شرقى تحرير كرد؛ چنان كه تاريخ ادبيات عرب را در پنج جلد نوشت.
او در دانشگاه هاى برسلاو، كونيگسبرك، برلين، و هال تدريس كرد. آثار وى را در 555 عنوان فهرست كرده اند. آنچه در حوزه مطالعات اسلامى جاى مى گيرد، عبارت اند از:
1. بررسى رابطه الكامل في التاريخ از ابن اثير و اخبار الرسل والملوك از طبرى، اين كتاب رساله دكترى وى به سال 1890م، به شمار مى رود، 2. شرح حال مشايخ محمّد بن اسحاق در كتاب المغازى ابن اثير كه در ليدن به سال 1890، منتشر شده است، 3. تصحيح و چاپ فهرس اهل الأثر از ابن جوزى، به سال 1892م، در ليدن، 4. تصحيح كتاب الوفا في فضائل المصطفى از ابن جوزى، به سال 1895م، 5 . نگارش بيش از يكصد مدخل از دايرة المعارف الاسلامية (جلدهاى اوّل، دوم و سوم)، 6 . تاريخ ملل و دول اسلامى در پنج جلد، در سال 1939م، به زبان آلمانى و در سال 1947م، به زبان انگليسى منتشر شد. اين كتاب به يك دوره تاريخ اسلام از آغاز پيدايش تا سال نشر كتاب، يعنى 1939م، است و بخشى از آن به تاريخ صدر اسلام و دولت اموى اختصاص دارد. اين كتاب در سال هاى 1449م، به بعد توسط منير بعليكى و نبيه فارسى در بيروت از سوى انتشارات دارالعلم للملايين با نام تاريخ الشعوب و الدول الاسلامية به چاپ رسيد. همچنين اين اثر را دكتر عزت انگره به تركى ترجمه كرده است. ديدگاه هاى وى در زمينه سيره پيامبر و تحليل آن در كتاب اخير منعكس شده است. ۴
بر ديدگاه هاى وى در زمينه سيره، نقدهايى نگارش يافته است: 1. عبداللّه محمدالامين النعيم در كتاب الاستشراق في السيرة النبوية ۵ ديدگاه وات و بروكلمان را نقد و بررسى مى كند، 2. نقد آثار

1.KAPL WILHELM ZETTERSTEENE

2.دايرة المعارف مستشرقان، ص۳۳۳ ـ ۳۳۸.

3.CARL BROCKLMANN

4.درباره شرح حال وى ر. ك: المستشرقون، ج۲، ص۴۲۴ ـ ۴۳۰؛ دايرة المعارف مستشرقان، ص۱۰۹ ـ ۱۲۳؛ الاستشراق فيالسيرة النبوية، ص۱۰؛ المنتقى من دراسات المستشرقين، ص۲۵ ـ ۴۱.

5.مشخصات كتابشناختى اين اثر چنين است: الاستشراق في السيرة النبوية، عبداللّه محمّد الامين النعيم، المعهد العالمى للفكر الاسلامى، ۱۴۱۷ق / ۱۹۹۷م.

صفحه از 134