همگونى اُمّت‏ها از نگاه كتاب و سنّت - صفحه 36

ليكن نكته محورى و لغزش گاه اصلى مسئله تشابه امم، مربوط به ماهيت و مفاد احاديث است؛ با تأثير گسترده اى كه در دين پژوهى و فهم درست يا نادرست از متون كتاب و سنّت در حوزه هاى عقايد و معارف و تاريخ اسلامى مى گذارد. همچنان كه كسانى، از حشويان و اخباريان مثلاً، در استناد به اين مسأله، در برخى موضوعات كلامى و مباحث قرآن شناختى و كاوش هاى حديثى دچار كج فهمى و سوءبرداشت شدند و علاوه بر گم گشتگى خود، گروهى را به اعوجاج رأى كشاندند و ضرباتى سخت و جبران ناپذير بر پيكره دين و مصالح مسلمين وارد كردند. ۱
از اين رو، ضرورى ديديم ضمن پژوهش در ميزان اعتبار احاديث مربوط و ديگر دلايل قرآنى و عقلى مسأله، به كاوش در مفاد احاديث و ماهيت مسأله پرداخته، در روايات مسأله به درنگ و درايت بنشينيم.
بر اين اساس، بحث و سخن در دو بخش سامان مى يابد:
يك . دلايل مسأله،
دو . مفاد احاديث و ماهيت مسأله.

1. دلايل مسأله

1 ـ 1 . نمونه هايى از احاديث شيعه

به لحاظ كثرت روايات مسأله، به آنچه در ذيل مى آيد، بسنده مى كنيم:

۱.شيخ صدوق در كتاب من لايحضره الفقيه:قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله : يَكونُ في هذِهِ الاُمَّةِ كُلُّ ما كانَ في بَني إسرائيلَ، حَذوَ ۲ النَّعلِ بِالنَّعلِ وَ(حَذوَ) القُذَّةِ بِالقُذَّةِ ۳ . ۴

۲.هم او در كتاب إكمال الدين:«صحّ عن النبيّ صلى الله عليه و آله أن قال: كُلُّ ما كانَ في الاُمَمِ السّالِفَةِ يَكونُ في هذِهِ الاُمَّةِ مِثلُهُ، حَذوَ النَّعلِ بِالنَّعلِ وَالقُذَّةِ بِالقُذَّةِ. ۵

3.و در همان كتاب با اسنادش 6 از غياث بن إبراهيم، عن الصادق جعفر بن محمد، عن أبيه،

1.از آن جمله مى توان كج فهمى برخى اخباريان را در تطبيق آيات و احاديث مربوط به قضاياى تحريف كتب آسمانى پيشين توسّط امم سالفه برشمرد.

2.. الصَّعب : نقيض الذلول ، وأصعَبتُ الجمل: إذا تركتَه فلم تركبه ولم يمسَسْه حَبْل حتّى صارَ صعبا (الصحاح : ج ۱ ص ۱۶۳ «صعب»).

3.حَذْو النَّعلِ بالنَّعلِ، يعنى اعمالى همانند اعمال آنان انجام مى دهيد؛ همان گونه كه يكى از دو كفش (راحتى) بر اندازه ديگرى بريده مى شود (ر. ك النهاية، ج۱، ص۳۵۷ «حذا»).

4.حَذُو القُذَّةِ بالقُذَّةِ: القُذّة، به معناى پر تير است؛ يعنى اين قضيّه همانند پرهاى پيكان است كه از روى هم اندازه گيرى مى شوند و دقيقا با هم همسان اند. (ر. ك النهاية، ج۴، ص۲۸ «قذذ»).

5.. كتاب من لا يحضره الفقيه: ج ۳ ص ۴۹۳ ح ۴۷۴۶ ، مكارم الأخلاق: ج ۱ ص ۴۷۸ ح ۱۶۵۳ وفيه «يرخى» بدل «يُربّى» ، بحار الأنوار : ج ۱۰۴ ص ۹۶ ح ۴۶ وراجع : تهذيب الأحكام: ج ۸ ص ۱۱۰ ح ۳۷۸ .

6.متن اسناد: «حدثنا علي بن أحمد الدقاق رضى الله عنه قال: حدثنا محمد بن أبي عبد الله الكوفي، عن موسى بن عمران النخعي، عن عمه الحسين بن يزيد النوفلي، عن غياث بن إبراهيم».

صفحه از 52