روش و عملكرد عمومى نجاشى در فهرست - صفحه 112

از كتاب على بن ابورافع نيز دو نسخه وجود دارد كه ميان اين دو نسخه اختلاف اندكى وجود دارد. ۱
كتاب جميل بن صالح اسدى دو نسخه دارد كه يكى به روايت قمى ها و ديگرى به روايت كوفى ها است. ۲
نجاشى به نقل از حسين به عبيداللّه غضايرى درباره سند كتاب ريان بن صلت مى نويسد:
در نسخه هاى ديگر از اين كتاب ديدم كه ريان بن شبيب نوشته بود. ۳
اين بار نجاشى به نقل از احمد بن حسين بن عبيداللّه غضايرى (ابن غضايرى) درباره كتاب شعر حبيب بن اوس مى نويسد:
نسخه اى كهن از اشعار نامبرده را ديده و احتمال داده كه نگارش آن نسخه در زمان شاعر يا اندكى پس از او باشد. ۴
نجاشى پس از ذكر كتاب عبيداللّه بن على بن ابى شعبه اختلاف ميان نسخه هاى كتاب را يادآور مى شود و در اين باره مى نويسد كه تفاوت اندكى ميان نسخه هاى كتاب وجود دارد اما سرآغاز آنها مختلف هستند. ۵
از آن جا كه راويان كتاب النوادر محمّد بن ابى عمير زياد بوده اند، لذا نسخ آن متعدد و ميان آنها اختلاف وجود دارد. ۶
برخى نمونه هاى ديگر را مى توان ذيل اين شماره ها جست: 107، 676 ، 572 ، 267، 250، 109 و ... .

شناساندن راوى يا راويان كتاب ها

كتاب نوادر ثابت بن صفيه (ابوحمزه ثمالى) را حسن بن محبوب ۷ و كتاب ابوطالب ازدى را محمّد بن خالد برقى ۸ از نويسندگان آنها روايت نموده اند.
ابوبدر كتابى دارد كه افراد زيادى از جمله محمّد بن سنان آن را روايت كرده اند. ۹
ضحاك حضرمى كتابى در توحيد دارد كه على بن حسن طاطرى آن را روايت كرده است ۱۰ و بسيارى نمونه هاى ديگر، از جمله شماره هاى: 470، 1252، 532 ، 482، 614 و ... .

1.همان، ش۲، ص۶ .

2.همان، ش۳۲۹، ص۱۲۷.

3.همان، ش۴۳۷، ص۱۶۵.

4.همان، ش۳۶۷، ص۱۴۱.

5.همان، ش۶۱۲ ، ص۲۳۰.

6.همان، ش۸۸۷ ، ص۳۲۷.

7.همان، ش۲۹۶، ص۱۱۶.

8.همان، ش۱۲۵۵، ص۴۵۹.

9.همان، ش۱۲۲۹، ص۴۵۴.

10.همان، ش۵۴۶ ، ص۲۰۵.

صفحه از 126