نقد و بررسى تحليلى ـ متنىِ فرازى از دعاى كميل - صفحه 84

كرده ۱ و از سوى ديگر، از زبان برجستگان ادب عربى، چون عبدالحميد كاتب، ۲ جاحظ، ۳ ابن نباته، ۴ سبط ابن جوزى، ۵ ابن ابى الحديد، ۶ سيد رضى ۷ و جرادق، ۸ ستوده شده است.
3. يكى از شاگردهاى بلاغى ـ كه در سخنان امام على عليه السلام از جمله، در دعاى شريف كميل نيز بازتاب گسترده اى دارد ـ «سَجْع» است؛ به معناى پايان دادن عبارت ها و جمله ها با واژه هايى همگون و هماهنگ، چه آن كه هم وزن نيز باشند يا نه. ۹
در حدود يك سوم باقيمانده دعاى كميل، فقره اى دو بخشى وجود دارد كه امام على عليه السلام در لابه لاى آن، ظاهرا، مى فرمايد:
لجعلت النار كلّها بردا و سلاما و ما كان لأحد فيها مقرّا و لا مقاما.
در اينجا، يك نارسايى ادبى به چشم مى خورد كه دعاى يادشده را مصداق حديث «معلّل»، از نوع «علت متنى»، مى كند (مقدمه شماره1)؛ زيرا:
1. اگر فعل ناقص موجود در بخش دوم اين فقره، به صيغه مذكر «كان» باشد، ضمير نمى تواند اسم «كان» قلمداد شود، بلكه اسم آن، «مَقَرّ» و، به حكم عطف، «مقام» و خبر آن، جار و مجرور، «فيها»، خواهد بود. اين خبر، شامل ضمير مؤنثى است كه به «النار»، در بخش اول اين فقره، بازمى گردد و ارتباط ميان دو جزاى شرط را دو بخش فقره مورد بحث، برقرار مى كند.
بر اساس اين تركيب، اولاً: هم «مَقَرّ» و هم «مقام» بايد مرفوع باشند، نه منصوب و ثانيا: سجع موجود در اين فراز از دعا، زير پا گذاشته مى شود و از زيبايى ظاهرى آن كاسته مى شود.
2. اگر فعل ناقص موجود در بخش دوم فقره مورد بحث، به «النار»، در بخش اول اين فقره، بازمى گردد، اسم «كانت» و «مَقَرّا» و «مقاما» همچنان منصوب و خبر آن خواهند ماند.
بر اساس اين تركيب، سجع موجود در اين فراز، پا به پاى زيباى محتوايى آن، برقرار، اما ثبت جار و مجرور، «فيها»، غير قابل توجيه و زايد خواهد بود.
3. اگر فعل «كان» را تام، نه ناقص، و بى نياز از اسم و خبر و نيازمند فاعل بدانيم، باز هم ناچاريم «مقرّ» و «مقام»، هر دو، را مرفوع بخوانيم و شاهد سر برآوردن پى آمدهاى منفى مطرح شده در

1.غرر الحكم، ج۲، ص۷۰، ۱۵۲، ۶۴۳ ، ۴۸۵، ج۳، ص۴۲۴ و ج۶ ، ص۱۳۶.

2.شرح نهج البلاغه، ج۱، ص۲۴.

3.. البيان و التبين، ج۱، ص۸۳ ؛ رسائل الجاحظ، ج۳، ص۲۹.

4.تذكرة الخواص، ص۱۱۴.

5.شرح نهج البلاغه، ج۶ ، ص۲۴۵، ج۷، ص۲۱۶، ج۱۶، ص۱۴۵ و ...

6.در جاهاى متعدد از نهج البلاغه.

7.امام على عليه السلام صداى عدالت انسانى، ج۴، ص۴۳۰.

8.فتح البارى، ج۱۱، ص۱۳۹؛ عمدة القارى، ج۲۲، ص۲۹۸؛ صحيح البخارى بشرح الكرمانى، ج۲۲، ص۱۴۴؛ ارشاد السارى، ج۹، ص۱۹۵.

صفحه از 87