روش فهم حديث در شرح اصول الكافى ملاصالح مازندرانى - صفحه 133

شما بُعد دارد. ۱

7 ـ 2. توجه به تاريخ و تجربه

تاريخ هر حادثه و پديده، از چگونگى وقوع آن خبر مى دهد و به شناسنامه اى ماند كه آيندگان را از هويت و چند و چون آن باخبر مى سازد. تاريخ، در نهان خود، اسرارى بسيار از انسان ها، رفتارها، وقايع، مكتب ها و دانش ها دارد كه هر كه بيشتر با آن آشنا گردد، از آن بيشتر آموزد و اندوزد. ضرورت آگاهى از تاريخ در فهم روايات، غير قابل انكار است كه گاه مشكلات فهم را برطرف كرده و مراد واقعى را مى فهماند.
شارح، به تاريخ و اهميت آن در فهم روايات توجه لازم را مبذول داشته است. او به مناسبت بررسى از معناى زهد، به بررسى احوال انبياى الهى در اين زمينه به اختصار و اشاره مى پردازد؛ چرا كه معتقد است ثمره مطالعه تاريخ زهد است. ۲ و در بررسى از معناى دعا و ضرورت آن، آداب انبياى مرسلين و حكايات نقل شده از ايشان را در اهتمام به آن مؤيد مى آورد. ۳ و در جاى ديگر مى گويد:
پس به زندگى انبيا و اوصيا و اوليا و صلحاى پيشين نگاه كن و قطعا اخبار پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله وسلم نيز به تو رسيده است كه قوتش جو بود و از آن سير نمى شد و حلوايش خرما بود و لباسش خشن و هيزمش شاخه خرما بن بود. ۴
شارح معناى جيفة را در عبارت «و طعامها الجيفة» بنا بر يك احتمال، همان حيوان غير مذكىّ مى داند كه در جاهليت آن را مى خوردند و قرآن حرام نمود. ۵ يا در تأييد اين معنا كه دورى كردن از اهل هوى و بدعت تا زمانى كه توبه نكرده و به حق باز نگشته اند، لازم است، به ماجراى كعب بن مالك و اصحاب او اشاره مى كند كه از غزوه تبوك تخلف كردند و رسول خدا صلى الله عليه و آله وسلمامر به دورى و فاصله گرفتن از ايشان به مدت پنجاه روز كردند. ۶
از آنجا كه تجربه، در اثر گذر زمان و تكرار حاصل مى شود، به نظر رسيد يك نمونه از مواردى را كه شارح، با تكيه بر تجربه، تأييد و تبيين كرده است، در ادامه بحث از توجه به تاريخ آورده شود. ملاّ صالح در شرح «و لا اكملتك الا فيمن احب» از حديث اول كتاب عقل و جهل، مى گويد:
اما براى كسب بنده در آن (عقل) نيز مدخلى است ... و تجربه نيز گواه بر اين موضوع است؛ چون كسى كه در سايه دانش اندوزى و طهارت نفس و صرف نيروى علمى و عملى در تحصيل علوم و اعمال و اخلاق مرضيه رشد كند، نور عقل و روشنى جان او افزون شود ... . ۷

8 ـ 2.تبيين غوامض و بيان چالش ها

ملاّ صالح تلاش وافرى در بيان مفاهيم حديثى و بررسى زواياى مختلف آن دارد. اين تلاش در

1.الجامع الصغير، ج۱، ص۱۰۸.

2.شرح اصول كافى، ج۱، ص۲۲۸.

3.همان، ج۱، ص۲۸۰.

4.همان، ج۱، ص۲۲۴.

5.همان، ج۲، ص۲۹۳.

6.همان، ج۱، ص۲۴۳.

7.همان، ج۱، ص۷۱.

صفحه از 136