تعامل مكتب حديثى بغداد و رى - صفحه 137

ابن غضايرى نيز او را «ضعيف غال» دانسته است. ۱
5 . محمّد بن عبداللّه بن مهران أبوجعفر ... غال كذاب. ۲
ابن غضايرى نيز او را «غالٍ» ضعيف معرفى كرده است. ۳
6 . نصربن صباح أبوالقاسم البلخى، غال المذهب. ۴
ابن غضايرى نيز از او به «غالٍ» ياد كرده است. ۵
7. على حسان كثير ضعيف جدا، ذكره بعض اصحابنا فى الغلاة. ۶
ابن غضايرى نيز از او به «غالٍ ضعيف» ياد كرده است. ۷
8 . على بن احمد ابوالقاسم الكوفى ... غلا فى آخر عمره و قد مذهبه. ۸
ابن غضايرى نيز از او به «كذابٌ غالٍ» ياد كرده است. ۹
9. محمّد بن على بن ابراهيم بن موسى و ... و كان يلقب محمّد بن على أبا سمينه ... تشهّد بالغلو. ۱۰
ابن غضايرى نيز او را «كذاب و غال» معرفى مى كند و از شهرت او به غلو خبر مى دهد. ۱۱
10. محمّد بن الحسن بن شمّون، أبوجعفر بغدادى، واقف، ثم غلا و كان ضعيفا جدا فاسد المذهب. ۱۲
ابن غضايرى نيز تصريح مى كند كه «واقف ثم غلا». ۱۳
و سه نفر از آن ميان يافت مى شوند كه ابن غضايرى تصريح به غلو آنها نكرده است، بلكه فقط آنان را تضعيف كرده است، ولى نجاشى علاوه بر تضعيف، به گونه اى به غلو آنها اشاره دارد؛ آنان افراد ذيل هستند:
1. داود بن كثير الرقى: كه نجاشى مى گويد:
ضعيف جدا و الغلاة تروى عنه. ۱۴
ولى ابن غضايرى بيان مى دارد كه او «فاسد المذهب»، است. ۱۵
اين عبارت ـ كه «غلات از او روايت مى كند» ـ دلالت صريحى بر غلو داود بن كثير ندارد، ولى از آنجا كه غلات در اخذ روايات و نقل آنان، حساسيت فراوانى داشتند، لذا رواياتى را نقل مى كردند كه هم راوى و هم مروى با اعتقادات آنان همسو و هم جهت باشد.

1.ابن غضايرى، ص۷۸.

2.رجال النجاشى، ص۳۵۰.

3.رجال ابن الغضايرى، ص۹۵.

4.نجاشى، ص۴۲۸.

5.رجال ابن الغضايرى، ص۱۲۰.

6.رجال النجاشى، ص۲۵۱.

7.رجال ابن الغضايرى، ص۷۷.

8.رجال النجاشى، ص۳۶۵.

9.رجال ابن الغضايرى، ص۸۲ .

10.رجال النجاشى، ص۳۳۲.

11.رجال ابن الغضايرى، ص۹۴.

12.رجال النجاشى، ص۳۳۵.

13.رجال النجاشى، ص۱۵۶.

14.رجال ابن الغضايرى، ص۵۸ .

صفحه از 139