7
آه سرد

درآمد

اهمّيت و نقش هيجانات و مديريت آنها در سلامت و شادابى ذهن و روان انسان ، به اندازه اى است كه موجب شده كه اين بُعد از وجود انسان ، مورد توجّه حكيمان و عالمان علم النفس و نيز روان شناسان و روانْ تحليل گران قرار گيرد و در مورد ماهيت، ريشه ، نمود ، آثار و جايگاه آنها به بحث و بررسى بنشينند و مباحث فراوانى را ارائه نمايند.
يكى از هيجاناتى كه اخيرا محور توجّه روان شناسان قرار گرفته ، «حسرت» است. اين موضوع، به رغم برخوردارى از اهميت لازم، در متون اسلامى و علمى ما كار كمترى در مورد آن ، صورت گرفته است. آنچه پيش رو داريد ، حاصل تلاش پژوهشى است كه پيرامون حسرت ، صورت گرفته است .
مزاياى اين تحقيق ، عبارت اند از:
1 . ذكر متن آيات و روايات ، همراه با ترجمه آنها تا محتوا ، مستدل گردد و بهره ورى از كتاب ، همگانى تر شود ؛
2 . ذكر سند و منبع براى هر يك از آيات و روايات ، تا براى عموم مردم ، قابل استفاده گردد ؛
3 . ذكر نكات تفسيرى، اخلاقى و روان شناختى ، به تناسب هر بحث ؛
4 . ذكر داستان هاى عبرت آموز و اشعار مناسب، جهت مصداقى شدن مفاهيم و شفاف تر شدن آنها ؛


آه سرد
6

تخصّصى و براى پژوهشگران و انديشمندان حوزه دين و روان شناسى نيز تدوين گردد كه اميدواريم در آينده ، توفيق اين كار به دست آيد .
از جناب آقاى محمّد على سروش كه با تلاش قابل تقدير خود ، اين راهِ نه چندان هموار را پيمود و از جناب آقاى دكتر محمود گلزارى وجناب حجة الاسلام والمسلمين دكتر مسعود آذربايجانى كه زحمت نظارت و ارزيابى را به دوش كشيدند و با راه نمايى و دقّت نظر خود ، بر غناى اين پژوهش افزودند ، صميمانه سپاس گزاريم .
همچنين منابع حديثى اين پژوهش را گروه تدوين دانش نامه هاى حديثى پژوهشكده در اختيار اين واحدْ قرار داده است كه بدين وسيله از اين گروه و پژوهشگران آن ، تشكر مى شود .
از آن جا كه اين گونه پژوهش ها ، گام زدن در راهى نو و ناپيموده است ، الگوى شناخته شده اى ندارد . لذا از عموم انديشمندان تقاضا مى شود با طرح نظرات خود و با بيان ضعف ها و قوّت هاى اين اثر ، ما را در پژوهش هاى بعدى يارى دهند .
واحد حديث و علوم روان شناختى
پژوهشكده علوم و معارف حديثى

  • نام منبع :
    آه سرد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 45218
صفحه از 180
پرینت  ارسال به