تدوين حديث(3): صحابه و كتابت حديث - صفحه 35

نقل و ثبت آنها را ناروا مى داشت. ۱
بدين سان توان گفت ابن مسعود به لحاظ حسّاسيتى كه در مقابل اسرائيليّات داشته است، از نشر اينگونه مطالب، جلوگيرى كرده است. ۲

38. عتبان بن مالك الأنصارى:

عتبان، از خزرجيان، از انصار و از بدريان است و امامت جماعت قبيله اش (بنى سالم) را به عهده داشته است. كسى به مدينه مى رود و بازگويى حديثى را كه پيشتر، از وى شنيده بود مى خواهد؛ او چنين مى كند و وى اين حديث را مى نويسد. ۳
خطيب بغدادى اين گزارش را در بخش نگاشته هاى صحابه آورده است و آقاى دكتر اعظمى بر اساس اين نقل، عتبان را در شمار ثبت كنندگان حديث، نوشته است. ۴

39. على بن أبى طالب(ع):

على(ع) بزرگترين، ارجمندترين و والاترين مدافع، حافظ، مبيّن و مفسّر سنّت است. از جايگاه آن بزرگوار در نقل و نشر و كتابت حديث و حراست و حفاظت از ساحت سنّت رسول اللّه(ص) ، پس از اين، به تفصيل، سخن خواهيم گفت.

40. عمر بن الخطّاب:

پس از پيامبر(ص) كه ابوبكر بن أبى قحافه منع نگارش و ثبت وضبط حديث را

1.جامع بيان العلم وفضله: ۱/۲۸۳

2.در مقامى ديگر، درباره موضع ابن مسعود در مقابل اسرائيليّات سخن گفته ايم و نشان داده ايم كه ابن مسعود، موضع نفى و طرد داشته است (تاريخ تفسير، تفسير در عصر صحابه). در برخى از اين روايات، آمده است كه در احاديث محوشده، فضايل اهل بيت(ع) بوده است. از چگونگى اين موضوع، سخن خواهيم گفت.

3.صحيح مسلم: ۱/۶۱؛ تقييد العلم: ۹۴

4.دراسات فى الحديث النّبوى: ۱/۹۴

صفحه از 40