تدوين حديث(3): صحابه و كتابت حديث - صفحه 37

منعى از رسول اللّه در اختيار نداشته است و منع وى، تصميمى بود كه او بر اساس مصالحى كه بدان مى انديشيد، برگرفت و به چنين موضعى چنگ زد و آثار سوء فراوانى برجاى نهاد.

41. عمرو بن حزم الأنصارى:

او از صحابيان رسول اللّه(ص) است كه حضور در نبرد خندق، آغاز حضور وى در جنگهاى پيامبر بوده است. پيامبر او را به حاكميت اهل نجران گمارد و مجموعه اى مشتمل بر احكام طهارت، صلات، غنيمت، صدقه، ديات و…، نگاشت و همراه وى ساخت. ۱ آقاى دكتر محمد مصطفى اعظمى آورده اند كه وى برخى از نامه هاى رسول اللّه(ص) را به صورت كتاب جمع كرده بوده است. اين كتاب را پسر وى (محمد بن عمرو)، روايت كرده است. اين مجموعه، همراه كتاب ابن طولون (اعلام السّائلين عن كتب سيّدالمرسلين) به چاپ رسيده است. ۲

42. فاطمةالزّهراء(س):

پيشتر به مناسبتى از «مصحف» فاطمه(س) و چگونگى آن ياد كرده ايم. ۳ اين مجموعه كه هماره در اختيار امامان(ع) بوده است، ميراث ارجمندى است از فاطمه اطهر(س) كه بر آن بزرگوار املا شده است و على(ع) آن را كتابت كرده است. ۴ از منابع

1.أسد الغابة: ۴/۲۰۲؛ الجرح والتّعديل: ۶/۲۲۴؛ الوثائق السياسيّة: ۲۱۱؛ سفراءالنّبى: ۱/۸۸۱ ـ ۹۰۰؛ در اين كتاب، چگونگى فرستادن عمرو به يمن، و متن نامه و مسائل مرتبط با آن، به تفصيل بحث شده است.

2.دراسات فى الحديث النبوى: ۱/۱۳۹

3.فصلنامه علوم حديث: ۲/۲۵

4.الكافى: ۱/۲۴۰؛ بصائرالدّرجات: ۱۵۷ و… در مقاله ياد شده، بر اساس برخى روايات و نيز پژوهشهاى عالمان، آورده ايم كه اين مجموعه به املاى رسول اللّه(ص) بوده است. در اين باره، پس از اين نيز سخن خواهيم گفت.

صفحه از 40