بود ۱ ؛ امّا پس از پيامبر(ص) ، بر صراط مستقيم، استوارنماند و به كژراهيها و تحريف حقايق نيز يارى رساند. ۲ رسول اللّه(ص) معاذ را به يمن گسيل داشت و كتابى مشتمل بر برخى احكام، همراهش كرد. ۳ موسى بن طلحه، نسخه اى از اين كتاب را مى داشته است. ۴ كتابهاى معاذ بن جبل، نزد عبداللّه بن عائذ نيز بوده است. ۵ بدين سان او هم حامل آثار مكتوب بوده است و ناشر آن و هم خود، آثار مكتوب از احاديث داشته است.
46. ميمونة بنت الحارث الهلالى:
ميمونه از همسران رسول اللّه(ص) است كه به سال هفتم هجرى، پيشنهاد ازدواجش با رسول اللّه را طرح كرد و پيامبر، او را به همسرى برگزيد. عايشه گفته است: او در ميان زنان پيامبر، پارساترين بود. ۶ كسان بسيارى از وى حديث نقل مى كنند؛ از جمله، فرزند خواهرش، مفسّر بزرگ، عبداللّه بن عباس. وى احاديث بسيارى را املا كرده و عطاء بن يسار نگاشته است. برخى از اين روايات را عمر بن اسحاق بن يسار از كتاب عطا نقل مى كند. ۷
1.اسد الغابة: ۵/۱۸۷؛ التاريخ الكبير: ۷/۳۵۹
2.الإختصاص: ۱۸۴؛ معجم رجال الحديث: ۱۸/۱۸۳؛ در مواضع متعدّد از بحارالأنوار، گزارشهاى جالب توجّهى آمده است كه ضمن چهره نمايى معاذ، در تحليل تاريخ پس از پيامبر(ص)، بسى سودمند است. بنگريد به مستدركات علم رجال الحديث: ۷/۴۳۶، كه همه اين موارد را ياد كرده است.
3.اسد الغابة: ۵/۱۸۸؛ كنزالعمّال: ۲/۴۹۴؛ محمود شيت خطّاب، در اثر ارجمندش (سفراء النّبى: ۱/۷۳۴ به بعد) به تفصيل، ماجراى رفتن معاذ به يمن را آورده و متن نامه و رساله را بر اساس منابعى كهن گزارش كرده است.
4.مسند أحمد بن حنبل: ۶/۳۰۰
5.دراسات فى الحديث النّبوى: ۱/۱۴۰، به نقل از المحدّث الفاصل.
6.تهذيب التهذيب: ۱۲/۵۶۱
7.مسند احمد بن حنبل، ج۷/۴۶۷؛ دراسات فى الحديث النّبوى: ۱/۱۴۲