«ءَآمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ»۱ چنين گفته است مطرزى . ۲ [و] گفته شود به طريق امام زيرا او قصد شود ، در حديث است: كانوا يَتَأَمَّمُونَ شِرار ثِمارِهِم في الصَّدقة . ۳ و روايت شده است تنامون يعنى قصد كنند و در قرائت عبد اللّه است ۴
: «وَلاَ تَأَمَّمُواْ الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ»۵ چنين ذكر نمود هروى ۶ .
إيمان: در كتاب حدود گفته است ايمان در لغت تصديق است و در شرع فعل واجبات و نوافل است. أمن و أمنته: ضد خوف ۷ .
أماني و اُمنيّة: آرزو نمودن.
امين: در او دو لغت است : يكى آمين با الف طولانى و تخفيف ميم و ديگرى أمين بر وزن فعيل ، در حديث است : آمين خاتم و مهر رب العالمين ۸ . بعضى گفته اند : إنّ آمين طابع اللّه على عباده ۹ زيرا دفع كند با او آفات و بلايا را ، گويا آمين مثل مهر كتاب است كه حفظ مى نمايد و منع مى كند از افساد او و اظهار آن چيزى كه در اوست.
در حديث است : آمين درجه اى است در بهشت . ۱۰ بعضى گفته اند : او حرفى است كه كسب شود به سبب او قابليت درجه رفيعه در بهشت و تفسير آن الّلهم استجب .بعضى گفته اند معناى او اين است : البته بايست چنين شود ؛ چنين ذكر نموده است در غريبين ۱۱ . ۱۲
1.سوره مائده، آيه ۲.
2.مطرزى اين گونه آورده است:
و أمّه و أمّمه و تأمّمه و تيمّمه: تعمّده و قصده. رك: المغرب في ترتيب المعرب ، ص۲۸.
3.الفائق في غريب الحديث ، ج۱ ، ص۵۳.
4.تفسير القرطبي ، ج۳ ، ص۲۱۱.
5.سوره بقره، آيه ۲۶۷.
6.الغريبين ، ج۱ ، ص۱۰۹.
7.و أن تؤمنني في مواقف الخوف بأمنك (الصحيفة السجادية: مقدمه) .
8.آمين خاتم رب العالمين على عباده المؤمنين رك: كتاب الدعاء طبرانى ، ص۸۹ ؛ تفسير القرطبي ، ج۱ ، ص۱۲۸ ؛ الجامع الصغير ، ج۱ ، ص۸ ؛ كنز الدقائق ، ج۱ ، ص۷۰ ؛ الغريبين ، ج۱ ، ص۱۱۰ ؛ النهاية ، ج۱ ، ص۷۲.
9.اين قول ابو بكر است. رك: الغريبين ، ج۱ ، ۱۱۰.
10.«آمين درجة في الجنة» رك: الغريبين ، ج۱ ، ص۱۱۰ ؛ النهاية ، ج۱ ، ص۷۲.
11.الغريبين ، ج۱ ، ص۱۱۰.
12.آمين رب العالمين (الصحيفة السجادية : دعاى دوازدهم) .