تبيان اللغة در لغت قرآن و صحيفه - صفحه 110

مرتضى در شرح . ۱ گفت هروى ۲ در قول تعالى: «وَ تَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلاً»۳ يعنى منفرد شو تو در طاعت او ، يا اين كه تنها بياور تو طاعت را از جهت او . تبتّل در نزد عرب به معنى تفرد است ، بعضى گفته است : معناى آيه يعنى : منقطع شو تو به سوى او ، از اين قبيل است حديث: لا رهبانية و لا تبتُّل في الإسلام ۴ .
ناميده شده است فاطمه ۵ بتول به واسطه همين مطلب ؛ زيرا منقطع بود از زنان امت فضلاً و دينا و حسبا ۶ .
گفت جوهرى: صَدَقَة بَتِّة يعنى منقطع شد از صاحب او . ۷ و لا صيام لمن لا يبتل الصيام بالليل ۸ يعنى قطع نمايد صوم خود را به واسطه نيت . بت: به معنى جزم نيز آمده است ، دور نيست در حديث «لا صيام» به اين معنى باشد.
بثث: ـ به تقديم الباء ـ به معنى تفرّق و پراكنده ، گفته شود: شيءٌ مُتَفَرِّقٌ بَثٌّ ، از اين قبيل است قوله تعالى: «وَ بَثَّ فِيهَا مِن كُلِّ دَآبَّةٍ»۹ يعنى جدا نمود در دنيا ، از اين قبيل است قوله تعالى: «وَ زَرَابِىُّ مَبْثُوثَةٌ»۱۰ أي متفرقه در مجالس ايشان ۱۱ .
بُحبوحة: وسط الشيء ، از اين قبيل است : ۱۲ هر كه خوش دارد اين كه ساكن شود

1.رسائل المرتضى (شرح القصيدة المذهبة) ج۴ ، ص۸۴.

2.الغريبين ، ج۱ ، ص۱۳۹.

3.سوره مزمل، آيه ۸.

4.مفردات غريب القرآن ، ص۳۶ ؛ سبل الهدى والرشاد ، ج۱ ، ص۵۰۳ ؛ النهاية ، ج۱ ، ص۹۴.

5.نسخه: + را.

6.الغريبين ، ج۱ ، ص۱۴۰.

7.صحاح اللغة ، ج۱ ، ص۲۴۲.

8.مختلف الشيعة ، ج۳ ، ص۳۷۵ ؛ مستدرك الوسائل ، ج۷ ، ص۳۱۶ ؛ عوالي اللئالي ، ج۳ ، ص۱۳۲ ؛ صحيح ابن خزيمة ، ج۳ ، ص۲۸۹.

9.سوره بقره، آيه ۱۶۴.

10.سوره غاشيه ، آيه ۱۶.

11.لك سماؤها و أرضها و ما بثثتَ في كل واحد منهما (الصحيفة السجادية: دعاى ششم) .

12.و قال أبو عبيد (غريب الحديث ، ج۱ ، ص۳۱۹) في حديث النبي صلى الله عليه و آله وسلم قال: حدثنيه النضر بن إسماعيل، عن محمد بن سوقة، عن عبداللّه بن دينا، عن ابن عمر، عن عمر أنه صلى الله عليه و آله وسلم قال في خطبته بالجابية: من سرَّه أن يسكن بُحبُوحة الجنة فليلزم الجماعة ؛ فإن الشيطان مع الواحد ، و هو من الاثنين أبعد . رك: مسند الإمام أحمد ، ج۱ ، ص۲۶ ؛ الفائق ، ج۱ ، ص۶۴ ؛ المغيث ، ص۴۲.

صفحه از 196