برزخ: قبر ؛ زيرا او ما بين دنيا و آخرت است ، هر شى ء كه ما بين دو شى ء است او برزخ است ۱ ، از اين قبيل است قوله تعالى: «وَ جَعَلَ بَيْنَهُمَا بَرْزَخًا»۲ يعنى حاجزا ؛ چنين گفت عزيزى ۳ .
برق: ـ به فتح الباء ـ از بريق به معنى باز نمودن ، يقول: «بَرِقَ الْبَصَرُ»۴ يعنى باز نمودن دو چشم خود را وقت مردن ۵ .
بزز: ربودن ، بَزَّهُ: سَلَبَهُ ۶ ، گفت هروى . ۷ يقول: بَزَزتُهُ ثَوبَه يعنى ربوده ام ثوب را از او . و در حديث ابى عبيد ۸ است : پس از آن خواهد شد بزِّيزى : بِزَيزَى ربودن و تغلُّب است. از اين قبيل است مَثَل ساير مَن عزّ بزّ يعنى هر كه غالب شده است ربوده است او را . قول او : وابتّزوها يعنى سلبوها و از لغت اضداد است يعنى اعطا نموده است و سلب او ۹ .
بسل: رهن گذاشتن و كسب نمودن ، و منه: «أُبْسِلُواْ بِمَا كَسَبُواْ»۱۰ .
بشش: خوش رويى نمودن و طلاقت وجه ۱۱ .
بضاعت: سرمايه.
بطر: أي أشَر ، يعنى شدت فرح . طبرسى گفت ۱۲ : فرح ، اَشر و البطر همه نظاير
1.الغريبين ، ج۱ ، ص۱۶۹.
2.سوره فرقان، آيه ۵۳.
3.و الحمد للّه ... حمدا يضيء لنا به ظلمات البرزخ (الصحيفة السجادية: دعاى يكم) .
4.سوره قيامت، آيه ۷.
5.الحمد للّه ... حمدا ... تقرّ به عيوننا إذا برقت الأبصار (الصحيفة السجادية: دعاى يكم) .
6.در نسخه : «أسلبه» ، كه ظاهرا خطاست .
7.الغريبين ، ج۱ ، ص۱۷۳.
8.أنَّه سَتَكونُ نُبُوَّةٌ و رَحمَةٌ ، ثمَّ كذا و كذا ، ثمَّ تكون بِزِّيزَى و أخذُ أموالٍ بغير حقّ.
ر.ك: الغريبين ، ج۱ ، ص۱۷۳ ؛ غريب الحديث ابن جوزى ، ج۱ ، ص۶۸ ؛ الفائق ، ج۱ ، ص۱۰۲.
9.عاد صفوتك و خلفاؤك مغلوبين مقهورين مبتزّين (الصحيفة السجادية: دعاى چهل و هشتم) .
10.سوره انعام، آيه ۷۰.
11.و هو يظهر لي بشاشته (الصحيفة السجادية: دعاى چهل و نهم) .
12.تفسير مجمع البيان ، ج۹ ، ص۶۰ و ۳۱۹.