عَلَى الْعِبَادِ» 1 . 2
حسم: قطع نمودن 3 ، حُسُوم تابع شدن پى در پى 4 .
حشد: جمع بودن . قول امام در صحيفه در دعاى وداع : 5 محتشدا أي مجتمعا . حشْدٌ من الناس : 6 جماعة من الناس 7
، واحتشد القوم لفلان يعنى جمع شدند از جهت او مهيّا شدند از جهت او . 8 در وصف نبى صلى الله عليه و آله وارد است : محمودا محشودا يعنى اصحاب او خدمت او مى نمودند و اجتماع بر او مى نمودند . جوهرى گويد 9 : رجل محشود يعنى مردمان پى چيدند از جهت خدمت او 10 .
حشارج: جمع حشرجة : او غرغره و آواز سينه است وقت مردن 11 .
حصر: به معنى حبس و ضيق و منع . در دعاى اعتداء : يحاصرني بحقي 12 ـ به حاء و صاد مهمله ـ يعنى منع حق مى نمايد و ضيق مى گيرد بر من . أحصره المرض : منعه . 13 حصره العدوّ يعنى ضيق بر او گرفت . 14 قال تعالى: «وَ جَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَـفِرِينَ حَصِيرًا» 15 أي حبسا ، «حَصِرَتْ صُدُورُهُمْ» 16 أي ضاقت بقتالكم . 17
1.سوره يس، آيه ۳۰.
2.أدعوك دعاء من عظمت لتفريطه حسرته (الصحيفة السجادية: مقدمه) .
3.ترتيب كتاب العين ، ج۱ ، ص۳۸۴.
4.جامع البيان ، ج۲۹ ، ص۶۴ ؛ زاد المسير ، ج۸ ، ص۷۹ ؛ تفسير القرطبي ، ج۱۸ ، ص۲۵۹ ؛ لسان العرب ، ج۱۲ ، ص۱۳۴.
5.الصحيفة السجادية: دعاى چهل و پنجم .
6.فقد روي عن مولانا أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام : أنه كان يوما جالسا في حشد من الناس من المهاجرين و الأنصار... رك: فلاح السائل ، ص۱۹۸.
7.غريب الحديث (ابن قتيبه) ، ج۱ ، ص۱۹۷.
8.لسان العرب ، ج۳ ، ص۱۵۰.
9.صحاح اللغة ، ج۲ ، ص۴۶۵.
10.و جعلته... لأهل ملتك مجمعاً و محتشداً (الصحيفة السجادية: دعاى چهل و پنجم) .
11.ترادف الحشارج إذا هفت النفوس (الصحيفة السجادية: دعاى چهل و دوم) .
12.الصحيفة السجادية: دعاى چهاردهم .
13.در اصلاح المنطق ابن سكيت ص۱۶ آمده است: يقال أحصره المرض إذا منعه من السفر أو من حاجة يريدها.
14.ترتيب إصلاح المنطق ، ص۱۶.
15.سوره اسراء، آيه ۸.
16.سوره نساء، آيه ۹۰.
17.لسان العرب ، ج۴ ، ص۱۹۳.