شرح حديث النورانية - صفحه 202

مرتبه اند :
1 . مرتبه «نقطه»، كه از آن به رحمت و بحر محيط تعبير شده است .
2 . مرتبه «الف» ، كه از آن به نفس رحمانى، رياح مبشّره و درخت اصلى موجود در بحر محيط تعبير شده است .
3 . مرتبه «حروف» ، كه از آن به سحاب مزجى تعبير شده، و اين حروف با اعتبار الف ممدود، بيست و نه حرف هستند .
4 . مرتبه «كلمه» ، كه همان مرتبه «كن» وجودىِ حاصل از «عمق اكبر» (مرتبه واحديت) است و از آن به سحاب متراكم تعبير شده است .
و امّا اين كلمه الهى داراى سه مرتبه است : ابداع، امر و تكوين . و در نتيجه خاندان عترت نيز داراى سه مقام اند، كه از هر يك از مقامات ايشان بخشى از عالم ، موجود گشته است ۱ .
و اما عروج خاتم الانبياء در واقع به معنى بازگشت به مرتبه حقيقى خود است كه در دو مرتبه ظاهر گشت :
الف : مرتبه «قاب قوسين» كه عبارت از ركن ابيض و عرش الهى است .
ب : مرتبه «أو ادنى» كه عبارت از مرتبه عقل كل، روح كلى، دره بيضاء، بحر محيط و بالاخره همان حقيقت محمديه است .
حقيقت احمديه در طى ظهور خود در سه مرحله جلوه گر شده است :
1 . مرتبه ايجادى كه همان «كن» وجودى است كه تمام عالم از آن ظهور يافته و ظهور مشيت اللّه است . و اين مرتبه همان مرتبه «او ادنى» است .
2 . عقل كلى كه عبارت از قلم اعلى و روح قدس اعلى و مقام «قاب قوسين» است .

1.در اين بخش مؤلف، با بهره گيرى از مباحث عددى، به تعداد مراتب عوالم اشاره نموده است .

صفحه از 232