زندگي نامه خود نوشت ملا علي آراني - صفحه 504

چنانچه اشاره شد رساله شرح الأحوال ناقص و تا وقايع سال 1226 قمرى را داراست ، وباز مى دانيم كه فوت مؤلف به سال 1244 بوده است ، لذا شرح الأحوال حدود 18 سال از زندگانى پر بار آرانى را دارا نيست ، ولى در مقدمه اى كه در آغاز عوائد نگاشته ، تا وقايع رجب 1242 را كه در آن عازم سفر حج شده ، به قلم آورده و فقط دو سال از آخرين سال هاى حياتش باقى مانده است .
همين امر ، و نيز مشتمل بودن شرح حال جديد بر بسيارى از نكات تاريخى و علمى مؤلف و برخى از وقايع رخ داده در زمان حياتش ، ما را بر آن داشت كه به تحقيق آن بپردازيم ، تا شايد ترجمه نويسان را به كار آيد .
نكته اى كه با مطالعه اين شرح حال روشن مى شود آن است كه آرانى به سال 1236 سفرى به مشهد مقدس رضوى عليه السلام داشته و چنانچه خود مى گويد وقايع اين سفر را جداگانه به رشته تحرير درآورده است . اگر آن سفرنامه از زاويه كتاب خانه اى به درآيد ، مى توان تمامى زندگانى مرحوم آرانى را به قلم خود در اختيار پژوهشگران گذاشت .
چون جناب آقاى صدرايى در مقدمه خود اشاره به تأليفات مترجم له كرده ، احتياجى به تكرار آن نمى باشد ، خصوصاً اين كه مؤلف در شرح حال حاضر به طور مفصل به تمامى آثار تأليفى خود و ماجراى زندگانى اش اشاره كرده است ؛ لذا فقط به معرفى نسخه حاضر مى پردازيم :
نسخه حاضر جزء كتاب خانه مرحوم سيد جلال الدين محدث ارموى بوده كه به كتاب خانه مركز احياء ميراث اسلامى منتقل و به شماره ( 4420 ) محفوظ و مشتمل بر مطالب ذيل مى باشد :
الف : رساله التنبيهات العلية شهيد ثانى كه مرحوم آرانى در روز پنجشنبه 16 ربيع الاول 1242 از كتابت آن در جرفادقان ( گلپايگان ) فارغ شده

صفحه از 540