زندگي نامه خود نوشت ملا علي آراني - صفحه 514

[ تأليف كتاب معين المبتدي ]

در خلال اين احوال امر به اختلال مى گذشت و ابتلا به مرتبه اى بود كه اگر برخى از آن را شرح دهم، شنونده، آن را حمل بر كذب و افترا كند و ليكن حقير پشت بر كوه توكل داده، بر ابتلاى حضرت دوست حقيقى تحمل مى كردم و خود را به نوشتن كتاب معين المبتدي كه در نحو نوشته ام مشغول نمودم و آن را به التماس جمعى از متعلمين به زبان فارسى نوشتم و در سنه 1213 ـ هزار و دويست و سيزده ـ آن كتاب سمت اتمام پذيرفت .

[ سفر به عتبات عاليات ]

و در اين اوقات در خدمت فضلاى كاشان مثل محقق نراقى و غيره به مباحثه فقه و اصول مشغول مى بودم ، تا در سنه 1214 ـ هزار و دويست و چهارده ـ مصمّم سفر خير اثر عتبات عاليات شدم و به كربلا رفتم و در خدمت سيد المحققين و سند المدققين عمدة العلماء و زبدة الفضلاء جامع الاُصول و الفروع آقا سيد على رحمه الله بنا به مباحثه فقه و اصول و حديث گذاشتم و رجال را در طى مباحثه تهذيب الأخبار مى ديدم ، و گاهى هم به مجمع درس و افاده عمدة المتبحرين حبر معتمد آقا سيد محمد حاضر مى شدم .

[ تأليف رساله قالعة الشبهة ]

و آن دو بزرگوار عالى مقدار ، شفقت و مرحمت بسيارى نسبت به اين ذره بى مقدار معمول مى داشتند و رساله قالعة الشبهة را كه به خصوص مسئله تنجيس متنجس نوشته ام ، به امر آن بزرگوار نوشتم و آن رساله را در كتاب نجاسات از كتب مخزن الأسرار درج كرده ام . و نزاع در آن رساله با مرحوم ملا محسن كاشى است كه وى متنجس را منجِّس نمى داند . و بعد از اتمام آن رساله آن را به نظر فيض منظر سيد بزرگوار رساندم و تحسين بسيارى فرمودند .

صفحه از 540