زندگي نامه خود نوشت ملا علي آراني - صفحه 520

و سعى داشتم كه بلكه به ثواب جهاد فائز گردم . آن حضرت نظر التفات به جانب من افكنده فرمودند كه : برگرد و بر آن اسب سوار شو . حقير برگشتم و بر اسبى كه آن حضرت نشان دادند سوار شدم و به همراه ايشان سواره مى رفتم كه بيدار شدم .

[ تأليف الدرة البهية والبهجة المرضية ]

و در خلال نوشتن مناهل بعضى از طلاب محرك، اين بى بضاعت شدند كه مطالب اصوليه اى كه در مناهل الشوارد درج كرده ام و تفصيل آنها در مقاصد المهمة مندرج است، به نظم بيان كنم تا ضبط آنها اسهل باشد . إسعافاً لمأموله به نظم آن شروع كردم و نظم آن را در بحر رجز ادا كردم تا در چاشتگاه يوم جمعه دوم شهر ربيع الثانى سنه 1226 ـ هزار و دويست و بيست و شش ـ به اتمام رسيد و آن را مسمى به دره بهيه و بهجه مرضيه ۱ نمودم و آن رساله هم در طى كتاب رسائل ذكر مى شود .

[ تأليف كتاب الخلاصة الحسنية ]

و در اول ذى حجة الحرام اين سال كتابى در نحو به عربى نوشتم به روش عوامل ملا محسن و آن را به خلاصة الحسنية مسمى نمودم و مدت تصنيفش يك ماه كشيد ، در اول ذى حجة الحرام در آن شروع نمودم و در آخر ماه به اتمام رسيد .

[ تأليف كتاب معادن المسائل الشرعية ومنبع الأحكام الشرعية ]

و در اين اوقات خواستم كتابى در فقه بنويسم غير از مخزن الأسرار ، و ليكن به علت قلت اسباب در عهده تعويق بود ، تا اين كه في الجمله اسباب فقه تحصيل كردم و دو كتاب در فقه شروع كردم : يكى مسمى به معادن المسائل الشرعية في استنباط الأحكام الإلهية و اين كتاب، طولانى است ؛ دوم كتابى مختصر با استدلال بر وجه ايجاز و آن را مسمّا گردانيدم به منبع الأحكام الشرعية في فقه الإمامية .
چون قدرى از آنها را نوشتم بخت وارون و طالع زبون مساعدت نكرد و آنها در عهده تعويق ماندند و هنوز در عهده تعويق اند ، و در اين ازمنه متطاوله به صاحب

1.الذريعة ، ج۸، ص۹۱، رقم ۳۳۱ .

صفحه از 540