زندگي نامه خود نوشت ملا علي آراني - صفحه 521

همتى بر نخوردم كه قربةً إلى اللّه وطلباً لمرضاته در تهيه اسباب علم كما ينبغى سعى نموده، حقير را محرك شود كه اين كتب به اتمام رسند؛ مگر ز لطف درى كردگار بگشايد .

[ توليت مدرسه علميه گلپايگان ]

و در سنه 1227 ـ هزار و دويست و بيست و هفت ـ عالى جاه رفيع جايگاه مقرب الخاقان عباس خان گلپايگانى در اصل بلده مدرسه اى بنا نمود و در سنه 1229 ـ هزار و دويست و بيست و نه ـ به اتمام رسيد و از حقير خواهش نمود كه متوجه امر مدرسه شوم ، حقير هم قبول اين معنى كردم و در اوايل شهر محرم الحرام 1229 ـ هزار و دويست و بيست و نه ـ امر مدرسه انجامى گرفته خان معظم اليه مدرسه را بر طلاب علوم دينيه وقف نمود و توليت آن را به حقير مفوض نمود مادام الحياة و بعد بر اولاد حقير نسلاً بعد نسل و عقباً بعد عقب و موقوفاتى هم از براى مدرسه مقرر فرمود و توليت آن را نيز به حقير و اولاد حقير مفوَّض فرمود .

[ ادامه تأليفات «العمدة الإلهية» و «المقاصد المهمة» ]

و در سنه 1231 ـ هزار دويست و سى و يك ـ هجرى شروع كردم در اتمام شرحى كه سابق بر آن بر زبده نوشته بودم ، و آن شرح شريفى است و آن را مسمى كردم به عمدة الإلهية في شرح الزبدة البهائية ۱ و در خلال اين احوال هنوز آن شرح به اتمام نارسيده ـ به تقريباتى چند كه ذكر آنها مقصود نيست ـ شروع در نوشتن جلد اول از قسم دوم مقاصد المهمة كردم و در احوال متفرقه به خون دل مى نوشتم، تا به حال هم به اتمام نرسيده است . خدا توفيق اتمام كرامت فرمايد .

[ وقايع اتفاقيه سال 1231 ]

و از وقايع سنه 1231 ـ هزار و دويست و سى و يك ـ هجرى اين بود كه در يوم يكشنبه بيست و دوم شهر محرم الحرام استاد ما سيد المحققين العالم الرباني امير سيد على طباطبايى، داعى حق را لبيك اجابت گفته، به جوار رحمت ايزدى پيوست ـ عطّر

1.الذريعة ، ج۱۵، ص۳۳۵ .

صفحه از 540