زندگي نامه خود نوشت ملا علي آراني - صفحه 524

پذيرفت .

[ تأليف رساله ميزان الأعمال ]

و در ماه شوال اين سال بنا بر الحاح جمعى از متدينين رساله اى به زبان فارسى در مسائل صلاة نوشتم و آن را مسمى گردانيدم به ميزان الأعمال ، و آن رساله در يوم يكشنبه هفدهم ماه ذى قعدة الحرام اين سال سمت اختتام يافت . اميدوارم كه از نظر اهل غمز مصون و محفوظ ماند ؛ آمين يا رب العالمين .

[ سفر به مشهد مقدس رضوى ]

و در ماه ذى حجة الحرام اين سال باز اراده سفر خيريت اثر مشهد مقدس رضوى ـ على ساكنها السلام ـ را بر خود جزم نمودم و در يوم پنجشنبه بيست و هفتم ماه در قريه گوگد نقل مكان نموده ، از آن جا روانه مقصد شدم و در شب اول ماه محرم الحرام سنه 1236 ـ هزار و دويست و سى و شش ـ هجرى از وَرْزَنِه ـ كه آخرين قراى گلپايگان است ـ رخت همت بر اسب توكل بار كرده روانه مشهد مقدس شدم ، و كيفيت رفتن و طى منازل آن سفر و امور اتفاقيه آن راه پر خوف و خطر را در رساله على حده نوشته ام و طول آن سفر مدت سه ماه كشيد و در يوم يكشنبه دوم ماه ربيع الثانى وارد دار الفخر گلپايگان شدم .

[ پايان تأليف جلد اول از قسم دوم المقاصد المهمة ]

چون از زحمت راه قدرى آسودگى حاصل آمد شروع به اتمام جلد اول از قسم دوم مقاصد المهمة نمودم ، تا در صبحگاه يوم چهارشنبه دوازدهم شهر جمادى الاولى اين سال آن جلد به اتمام رسيد و عدد ابيات آن تقريباً بيست و پنج هزار بيت مى شود .

[ پايان تأليف رساله تحفة الأخيار ]

و بعد از فراغ از اتمام آن شروع در اتمام رساله تحفة الأخيار نمودم ، در حالى كه عساكر هموم بر من زور آور شده و امواج بلايا و محن بر من احاطه كرده بود و آن را به خون دل نوشتم ، تا در وقت صبح يوم چهارشنبه نهم ماه جمادى الثانى اين سال آن

صفحه از 540