زندگي نامه خود نوشت ملا علي آراني - صفحه 528

نفر ، و از كمره دويست نفر ، و از شهر سلطان آباد جديد يكصد و نود نفر ، و از محلات و نيمْوَر و نراق نيز جمع كثيرى به هلاكت رسيدند كه عدد آنها مشخص نيست ، و از دار الخلافه طهران و سمنان و دامغان و خراسان زمين نيز بسيارى هلاك شدند . و ثقه اى حكايت كرد كه به سمنان رسيدم، اهل آن جا گفتند كه هزار نفر از اهل آن جا شربت ناگوار مرگ چشيده اند . و از ثقه اى ديگر شنيدم كه در حوالى كاشان كسى محصولى كاشته بود ، وارث هفتمش آن را به خانه برد .

[ اتمام تأليف المقاصد المهمة ]

و در سحر دوشنبه دوازدهم ماه جمادى الثانيه اين سال يعنى سنه 1238 ـ هزار و دويست و سى و هشت ـ هجرى جلد سيم كتاب مقاصد المهمة را تمام كردم و به اتمام آن اصل كتاب به اتمام رسيد ، و اصل اين كتاب مبنى بر دوقسم است : قسم اول در بيان «مايتعلق بالألفاظ» مشتمل بر يك مجلد كه تقريباً بيست و پنج هزار بيت مى شود ؛ قسم دوم در بيان «مايتعلق بالأدلة الشرعية والاجتهاد والتقليد والتعادل والترجيح» مشتمل بر دو مجلد :
مجلد اول مشتمل است بر يك مقدمه در بيان «حجيت مظنه» و چهار مقصد در بيان «ادله شرعيه» و تا آخر اصل برائت از ادله عقليه در اين جلد مندرج است و عدد ابيات اين جلد نيز بيست و پنج هزار بيت مى شود . جلد دويم مشتمل است بر بحث استصحاب و قياس از ادله عقليه و اجتهاد و تقليد و تعارض و تعادل و ترجيح و عدد ابياتش تقريباً بيست هزار بيت مى شود كه عدد مجموع ابيات كتاب هفتاد هزار بيت تقريباً مى شود ، و مدت تصنيفش تقريباً بيست و يك سال و دو ماه كشيد .

[ اتمام تأليف العمدة الإلهية في شرح الزبدة البهائية ]

و در وقت طلوع صبح يوم دوشنبه بيست و سيم شهر شعبان المعظم اين سال شرح كبير بر زبده كه مسمى است به العمدة الإلهية في شرح الزبدة البهائية به اتمام رسيد ، و عدد ابياتش تقريباً بيست و دو هزار و ششصد بيت مى شود و مدت تصنيفش هفت سال كشيد .

صفحه از 540