زندگي نامه خود نوشت ملا علي آراني - صفحه 533

و راه ها مسدود گرديد و خرابى بسيار در طهران و قم و گلپايگان و ساير بلاد اواسط عراق عجم واقع شد . حتى اين كه از ثقات شنيدم كه تقريباً نصف دار الخلافه طهران از بازار و عمارات عاليه خراب شد و بسيارى از اهالى آن بلده خيمه ها بر پا كردند در فضاى عمارات و در زير خيمه ها به سر مى بردند .
و از وقايع اين سال اين بود كه در روز هفدهم ماه مبارك رمضان در كرمانشاهان تگرگى باريد هر يك به قدر تخم مرغى ، و از ثقه اى مسموع شد كه گفت : من حاضر بودم دو دانه از آنها را كشيدند به وزن چهل مثقال بود .
و از وقايع اين سال اين بود كه در منتصف شهر شوال المكرم در شبى از شب ها رعد و برق شديدى در دار الخلافه طهران واقع شد و تگرگ و باران عظيمى باريدن گرفت به حدى كه گويا سيل از آسمان به زير مى آمد و از آن تگرگ و باران سيلابى از جانب شميران برخواست و روى به دار الخلافه آمد و بر خندق دار الخلافه ريخت و خندق را تا عمق چنين پر كرد و از سمت دروازه قزوين از سر خندق در گرديد و چند باب دكان كه در آن حوالى بود خراب كرد و به جانب امام زاده عبدالعظيم رفت و داخل آن ده شد و به سمت شرقى آن كه گودتر بود ميل كرد و آن سمت ده را از بن بركند كه آثارى از آن باقى نگذاشت ، و از بعض ديگر شنيدم كه سيلاب از دروازه شاه

صفحه از 540