به بهانه تصحيح « أخبار الزينبات » - صفحه 12

3. نسخه هاى چاپى نيز به چاپ حسن محمّد قاسم مصرى مى رسند كه اجمالاً به چگونگى اش اشاره شد. بنا بر اين، استناد به اين كتاب براى اثبات برخى رخدادهاى تاريخى [چنان كه نويسنده مصرى خواسته است برپايه آن، قبر حضرت زينب عليهاالسلام را در مصر بداند و نيز تاريخ درگذشت حضرت زينب]، توجيه علمى ندارد و جاى تعجب است از مصحح اين رساله (جناب آقاى فارس حَسّون كريم) كه تنها منقولاتى را بدون تجزيه و تحليل، در آغاز اين رساله آورده است و از آن تعجب آورتر، اين كه ايشان در تصحيح رساله، نسخه چاپ شده در ايران را اصل قرار داده است، ۱ با اين كه اصل آن به چاپ مصر برمى گردد و ظاهر نوشته ايشان، نشان از آن دارد كه چاپ مصر را هم ديده است.

سوم. انتشار دوباره «أخبار الزينبات»، چرا؟

ممكن است پرسيده شود كه اگر اين رساله بنياد و اساسى ندارد، چرا به تصحيح و چاپ آن در ميراث حديث شيعه اقدام شده است؟ در پاسخ بايد گفت: اطلاعات ما درباره اين كتاب، تا اين زمان، اين اندازه است و درج چنين رساله اى مى تواند بستر پژوهش هاى ديگرى را فراهم آورد تا به نتايج روشن ترى واصل گردد. ضمن اين كه به بهانه چنين تصحيحاتى، نقد و ارزيابى هايى از روش تصحيح و نيز كشف مداخلات بى اساس انجام گرفته در ميراث، صورت مى پذيرد.
به سخن ديگر، درج چنين رساله هايى پژوهشگران را برمى انگيزد تا به تبيين نكاتى در روش تحقيق و نيز كشف تصحيف ها و تحريف ها بپردازند كه خود، آثار و فوايد بسيارى به دنبال دارد.

چهارم. باورهاى عامه و پژوهش هاى علمى.

مهم ترين نتيجه اى كه حسن محمّد قاسم مصرى از چاپ اين اثر گرفته، اثبات اين مطلب است كه قبر حضرت زينب عليهاالسلام در مصر است، نه شام. وى در مقدمه چاپ اين

1.ميراث حديث شيعه، دفتر شانزدهم، ص۳۷ .

صفحه از 17