نسخه اي نفيس در شرح دعاي عرفه - صفحه 143

۰.«اِلهى اَمَرْتَنى بِالرُّجُوع اِلَى الْآثارِ فَاْرجِعْنى اِلَيْكَ بِكِسْوَةِ الْاَنْوار وَهِدايَةِ الْاسْتِبْصارِ»...

۰.خدايا! تو مرا فرمان دادى كه براى كسب عبرت، به آثار تو باز گردم و آنها را مورد مطالعه قرار دهم، پس مرا با جامه اى از انوار و همراه با هدايتى كه به عبرت و استبصار بارور است، به خود بازگردان.

هدف حضرت سيدالشهدا (عليه السلام) از اين سخن در آيات زير نيز منعكس است كه خداوند مردم را به مطالعه آثار دعوت مى كند. آنجا كه مى فرمايد:
«فَاعْتَبِرُوا ىا اُولىِ الْاَبْصارِ»۱...اى اهل بصيرت و خداوندگاران عقل و بينش، عبرت آموزيد و پند گيريد!«اِنَّ فى خَلْقِ السّمواتِ وَالْاَرْضِ وَاْختِلافِ الَّليْلِ وَالنَّهارِ لآىاتٌ لِاُولىِ الْاَلْبابِ»۲...تحقيقاً در آفرينش آسمانها و زمين و گردش و پى آمدنِ شب و روز، آيات و نشانه هايى بيانگر حق، براى صاحبان فكر و انديشه وجود دارد.
و آياتى از اين قبيل كه مردم را به مطالعه در آثار ـ به منظور راه بردن به مؤثر ـ دعوت مى كند. حتى رسول خدا (صلى الله عليه و آله وسلم) آنگاه كه آيه اخير تلاوت مى شد مى فرمود:

۰.«وَيْلٌ لِمَنْ لا كَها بَيْنَ لَحْيَيْهِ وَلَمْ يَتَدَبَّرْها»...

۰.واى بر كسى كه اين سخن را ميان دو فك خود بجود و اين گفتار را بشنود، لكن در آن تدبر نكند.

حضرت سيدالشهدا (عليه السلام) با اين جمله «الهى اَمَرتَنى...» مى خواهد حالت امتثال و اطاعت خود را در برابر اَوامر الهى اظهار كند كه... تو مرا به رجوع در آثار فرمان دادى و من نيز سر به فرمان تو مى نهم و در بدايع و شگفتيهاى اين آثار مى انديشم و از رهگذر فكر و انديشيدن، به عظمت صانع و پديد آورنده آنها پى مى برم. به همين جهت در روايات آمده است:

۰.«تَفَكُّرُ ساعَةٍ خَيْر مِنْ عِبادَةِ الْعابِدِ سَبْعينَ عامَاً»...

۰.يك لحظه تفكر بهتر از عبادت عابد به مدت هفتاد سال است.

1.حشر /۲

2.آل عمران /۱۹۰

صفحه از 150