تسليةُ المجالس و زينة المجالس - صفحه 183

اكنون در كتابخانه مدرسه نمازى خوى ۱ به شماره 459 نگهدارى مى شود.
اين نسخه در بيش از سيصد ورق و به خط نسخ نازيبا تحرير شده است. اندازه آن 20×14 سانتى متر و هر صفحه داراى 22 سطر مى باشد. و به دلالت كاغذ و خط و تملكهاى آن، در عصر مؤلّف نگاشته شده و تا به حال، تنها نسخه شناخته شده اين كتاب است.

نام كتاب

نام كتاب، طبق تصريح مؤلف در مقدمه آن، «تسلية المجالس و زينة المجالس» است. با توجه به اينكه اين كتاب در دسترس علما نبوده و همچنين به سبب تركيب نام آن از دو بخش، عده اى از بزرگان آن را دو كتاب تلقّى نموده اند. چنان كه شيخ آقا بزرگ در «ذريعه»، آن را يك بار در ماده «تاء» و بار ديگر در ماده «زاء» عنوان كرده است. ۲ البته خود آن بزرگوار با استناد به نقل علامه مجلسى، تذكر داده كه اينها هر دو نام يك كتاب هستند، نه اينكه هر كدام نام مستقل بر كتابى.
همچنين، با توجه به اينكه موضوع اين كتاب، زندگانى اهل بيت ـ ع ـ مى باشد، و خصوصاً در آن به زندگانى سيدالشهدا توجه خاصى شده، به «مقتل الحسين» نيز مشهور گرديده است (كه بازگو خواهد شد).

مؤلف

نام مؤلف، آن چنان كه در ظهر نسخه مذكور درج گرديده، چنين است:
«زين الخطباء سيد محمد بن ابى طالب بن احمد بن محمد المنشى بن طاهر بن يحيى بن ناصر بن ابى العز الحسين الموسوى الحائرى الكركى منشأً و مولداً.»

1.مدرسه نمازى خوى، توسط مرحوم شيخ محمد نمازى خويى، در سال ۱۲۰۰ هـ .ق در شهر خوى، تاسيس گرديده و تا به حال داير مى باشد. علماى زيادى در اين مدرسه مراتب تحصيل و كمال را طى نموده اند. اين مدرسه داراى دو كتابخانه است: كتابخانه كتب چاپى، داراى بيش از ده هزار جلد كتاب و كتابخانه نُسخ خطى، داراى هشتصد نسخه خطى؛ فهرست اين نسخه ها تهيه گرديده و هم اكنون در زير چاپ مى باشد و به زودى تقديم اهل علم و معرفت خواهد شد.

2.الذريعة: ۴/۱۷۹ و ۱۲/۹۴

صفحه از 187