تسليةُ المجالس و زينة المجالس - صفحه 186

نسخه يا نسخه هاى آن اشاره داشته باشد. ۱
ثقه الاسلام تبريزى نيز در «مرآة الكتب» نام كتاب و مؤلف آن را به نقل از «روضات الجناب» نقل نموده است. ۲
آنچنان كه ذكر شد، شيخ آقا بزرگ تهرانى در «الذريعة» در دو مورد نام اين كتاب را آورده و هر دو مورد، صراحت دارد بر اينكه او نسخه اى از كتاب را در دسترس نداشته است. ۳
كتابشناس خبير، علامه سيد عبدالعزيز طباطبايى (متوفاى 1416 هـ ) در سفرى كه در سال 1373 شمسى به خوى داشته، نسخه منحصر اين كتاب را (كه بعداً به تفصيل ياد خواهد شد) در مدرسه نمازى خوى رؤيت نموده و از آن در كتاب «ثمرات الاسفار» خود مفصلاً ياد كرده است. وى، همچنين، در كتاب «الغدير فى التراث الاسلامى»، يكى از خطبه هاى مؤلف را پيرامون روز غدير به نقل از همان نسخه ياد كرده است. ۴
اين بود آنچه كه تا به حال در مورد اين كتاب و مؤلف آن اظهار نظر شده است؛ و ملاحظه مى شود كه بجز مورد اخير، چون نسخه در اختيار علما نبوده، مطالب قابل توجهى به دست نداده اند.
اكنون با توجه به منحصر بودن نسخه موجود از اين كتاب، از روى همان نسخه، اطلاعات مربوط به كتاب و مؤلف را تقديم خوانندگان مى داريم (بمنه و كرمه):

سبب تأليف كتاب

مؤلف در مورد علت اقدام خود به تأليف كتاب، چنين مى گويد كه كتابى به فارسى مشاهده كردم كه شامل ده مجلس بود و براى عزادارى دهه اول محرم نوشته شده بود. لذا من هم به تأسى از مؤلف آن كتاب، شروع به تأليف كتاب حاضر، به همان سبك، در ده مجلس براى عزادارى دهه اول ماه محرم، به زبان عربى نمودم.
او همچنين در مقدمه كتاب از شاه اسماعيل صفوى ياد مى كند و خدمات وى را در جهت نشر مذهب تشيع مى ستايد.

1.كشف الحجب والأستار عن احوال الكتب والأسفار، اعجاز حسين الكنتورى: ۱۲۱

2.مرآة الكتب: ۲/۱۴۴

3.الذريعة: ۴/۱۷۹ و ۱۲/۱۹۴

4.الغدير فى التّراث الاسلامى، چاپ دوم: ۲۴۵

صفحه از 187