جهل (بخش اول) - صفحه 11

۱۶۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دنيا ، سراى كسى است كه سرا ندارد و ثروتِ كسى است كه ثروت ندارد . آن كه خردمند نيست ، براى دنيا گردآورى مى كند ، و آن كه فهم ندارد ، در پىِ شهوت هاى دنيايى مى رود ، و آن كه عالِم نيست ، براى دنيا دشمنى مى كند ، و آن كه ژرف انديش نيست ، براى دنيا حسادت مى ورزد ، و آن كه اهل يقين نيست ، براى دنيا تلاش مى كند .

۱۶۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :ويژگى نادان ، آن است كه بر كسى كه با او رفت و آمد دارد ، ستم مى كند . بر زيردستان ، تجاوز روا مى دارد و در برابر بالادستان ، گردن كشى مى كند . سخن او ، بدون انديشه است ؛ اگر سخن بگويد ، گناه مى كند و اگر خاموش باشد ، غفلت مى ورزد . اگر فتنه اى (بحرانى) برايش پيش آيد ، به سويش مى شتابد و به وسيله آن هلاك مى شود و اگر فضيلتى را ببيند ، از آن ، رو مى گرداند و به آن كاهلى مى كند . از گناهان گذشته اش هراس ندارد و در باقى مانده عمر ، از گناهان ، دست نمى كشد . در كار نيك ، سُستى مى كند و كاهلى مى نمايد و باكى ندارد كه آن را انجام ندهد و يا آن را تباه گرداند . اينها ده خصلت از خصلت هاى نادان است ؛ همو كه از نعمت خرد ، محروم است .

۱۶۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :شش خصلت است كه در نادان يافت مى شود : خشم بدون [زمينه ]بدى ، سخن بيهوده ، بخشش در غير جايگاهش ، آشكار ساختن رازها ، اعتماد به هر كس ، و [ اين كه] دوستش را از دشمنش باز نمى شناسد .

۱۶۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :نادان ، تنها بدى ها را آشكار مى كند ، گرچه در ميان مردمان ، دورانديش و خوش محضر باشد .

۱۶۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :براى فهم آدمى ، همين بس كه بندگىِ خدا كند ، و براى نادانى او ، همين بس كه شيفته رأى خود باشد .

صفحه از 23