جهل (بخش اول) - صفحه 9

حديث

۱۵۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :تمام خوبى ها ، با خرد به دست مى آيد و كسى كه خردمند نيست ، دين ندارد .

۱۵۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اصل آدمى ، به خرد اوست ، و كسى كه خردمند نيست ، ديندار نيست .

۱۵۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :ديندارىِ آدمى ، به خرد اوست و آن كه خردمند نيست ، دين ندارد .

۱۵۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :نادانى ، سرِ همه بدى هاست .

۱۶۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :پروردگارت را اطاعت كن تا خردمند ناميده شوى ، و او را نافرمانى مكن كه نادان ناميده مى شوى .

۱۶۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :نادان ، كسى است كه از خدا نافرمانى كند ، گرچه زيباچهره و [ داراى ]موقعيتى بزرگ باشد .

۱۶۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در پاسخ كسى كه از نشانه هاى نادان پرسيد ـ: اگر با او همنشين شوى ، تو را خسته مى كند و اگر از او كناره گيرى كنى ، تو را دشنام مى دهد . اگر چيزى را به تو ببخشد ، منّت مى گذارد و اگر چيزى را به او ببخشى ، ناسپاسى مى كند . اگر رازى را در اختيارش بگذارى ، خيانت مى كند و اگر رازى را در اختيار تو نهد ، تو را [به افشاى آن ، ]متّهم مى سازد . اگر بى نياز شود ، ناسپاسى مى كند و سرسخت و خشن مى گردد و اگر تنگ دست شود ، بى پروا نعمت هاى خدا را انكار مى كند . اگر شاد باشد ، زياده روى مى كند و طغيان مى ورزد ، و اگر غمگين باشد ، نااميد مى گردد . اگر بخندد ، قهقهه مى زند و اگر گريه كند ، در هم شكسته مى شود . از نيكان ، بدگويى مى كند . خدا را دوست نمى دارد و در رفتارش ، او را در نظر نمى گيرد . از خداوند ، حيا نمى كند و به ياد او نيست . اگر او را خشنود كنى ، تو را مى ستايد و آنچه از خوبى ها در تو نيست ، به تو نسبت مى دهد ، و اگر ناراضى گردد ، ستايشِ او مى رود و آنچه از بدى در تو نيست ، به تو نسبت مى دهد . اين ، روش نادان است .

صفحه از 23