جايگاه سنت از ديدگاه شيعه - صفحه 19

او ـ ص ـ است ۱ .

۰.و به سندش آن را از ابى عبدالله الصادق ـ ع ـ نقل كرده كه:اگر ما از پيش خود و از سر هوا و هوس براى مردم فتوا دهيم، در زمره هلاك شوندگانيم، ولى اين گفته ها از رسول خدا ـ ص ـ است. سرچشمه دانشى است كه هر يك از ما آن را از ديگرى به ارث مى بريم. و همان گونه كه مردم زر و سيم خود را نهان مى سازند، ما آن [علوم] را ذخيره مى كنيم ۲

۰.مانند اين روايت به سه سند از امام باقر ـ ع ـ در اين كتاب آمده است۳. و مؤلف، به سند خود از ابى جعفر امام باقر ـ ع ـ روايت كرده كه فرمود:مانند اين روايت به سه سند از امام باقر ـ ع ـ در اين كتاب آمده است ۴ . و مؤلف، به سند خود از ابى جعفر امام باقر ـ ع ـ روايت كرده كه فرمود:
ما اگر از پيش خود سخن بگوييم، مانند كسانى كه قبل از ما به گمراهى كشيده شدند گمراه خواهيم شد؛ ولى ما با حجّتى از ناحيه پروردگار خود سخن مى گوييم كه آن را براى پيامبرش تبيين كرده، و پيامبر آن را براى ما روشن ساخته است ۵ .

۰.و به سند خود آن را از امام جعفر صادق ـ ع ـ روايت كرده كه آن حضرت فرمود:حجّتى است از ناحيه پروردگارمان كه آن را براى پيامبر خود تبيين نموده، و پيامبرش آن را براى ما روشن ساخته است. اگر چنين نبود، ما هم مانند اين مردم بوديم.

۰.و نيز به سند خود آن را از ابى عبدالله الصادق ـ ع ـ آورده است كه فرمود:به خدا سوگند ما با هوا و هوس و از پيش خود چيزى نقل نمى كنيم و جز آنچه را كه پروردگارمان فرموده است

1.بصائر الدرجات ص ۳۰۱ ح: ۱ و در نسخه ما «آنچه مى گوييم، در كتاب خدا و سنت نبى اوست» مى باشد. ولى اشتباه را روشن ساخته و جمله صحيح از پاسخ امام ـ ع ـ كه فرمود: «و سنت نبى او» مشخص مى شود.

2.بصائر الدرجات ص: ۲۹۹.

3.بصائر الدرجات ص: ۲۹۹ ح: ۱ و ص ۳۰۰ ح: ۴ و ۶.

4.بصائر الدرجات ص: ۲۹۹ ح: ۲.

صفحه از 30