گفتكو با آية الله محمد باقر محمودي - صفحه 151

در هر حال، اغلب آنچه آورده ايم، قطعىّ الصدور هستند، ولى در مورد بقيّه، چنين ادّعايى نمى توان كرد. از آغاز اين كار هم بنده مى دانستم كه انسان غير معصوم، اشتباه و نقص دارد، و لذا با خداى خودم عهد كردم كه اگر كسى اشتباهى از من بگيرد و من قانع شوم، حتماً آن را رفع كنم (و اين مطلب را وقتى پيش نويس نهج السعادة را به مرحوم علّامه امينى عرضه مى كردم، به ايشان گفتم و ايشان هم دعا كردند)؛ فرقى نمى كند كه ايراد كننده چه كسى و در چه مقامى باشد. خلاصه اينكه آرزو و هدف من هميشه اين بوده كه براى اهل بيت(ع)، زَين باشم، نه شَين.

علوم حديث : در مورد آخرين مجلّد، كه اشعار حضرت است…

استاد محمودى: اشعارى كه سروده و ابداع خود حضرت باشند، در نهايت قلّت اند. بنده تلاشم در اين كتاب، آن بوده كه همه اشعارى را كه از آن حضرت شنيده شده ـ چه اشعار خودشان و چه اشعارى كه ايشان به آنها تمثّل كرده اند ـ، همه را ياد كنم و اسناد و مصادر آنها را بياورم. إن شاء الله وقتى اين كتاب به دست اهل فن برسد، مقدارى از مشكلات ابيات منسوب به حضرت، حل مى شود و ديگر خيلى از نظم ها روشن مى شود كه آيا انشاى خود حضرت است، يا به عنوان مثال و شاهد، در سخنان خود آورده اند.
برخى از ابيات را حضرت براى تفهيم مطلب به مستمع، از ديگران نقل كرده اند كه يا نام شاعر در كلام ايشان هست، و يا راوى به مشهور بودن آن بيت (از شاعر اصلى) اشاره مى كند، و يا ما مصدر آن را از متون و دواوين كهن قرون متقدّم، پيدا كرده ايم و نشان داده ايم. در كنار اينها، ابياتى هم هست كه از خود حضرت است. در گذشته، بعضى همه اين اشعار را در هم آميخته اند و به حضرت، نسبت داده اند.

صفحه از 176