گفتكو با آية الله محمد باقر محمودي - صفحه 152

علوم حديث : لطفاً در مورد ساير آثار حديثى تان هم توضيحاتى بفرماييد.

استاد محمودى: يكى ديگر از كارهاى بنده، تحقيق كتاب شواهد التنزيل حاكم حسكانى است. حسكانى، نويسنده اى سنّى مذهب است كه نسبش به بنى اميّه مى رسد. امّا خداوند كه با بندگانش عناد ندارد؛ هركه اطاعت كند، نزد او مقرّب است، چه از بنى اميّه باشد، چه از غير آنها؛ و هركس بندگى خدا نكند، نزد او مغضوب است، حتّى اگر از بنى هاشم باشد.
حسكانى در قرن پنجم مى زيسته و معاصر شيخ طوسى بوده است. اسانيد اين كتاب، نوعاً از عامّه است و گاه از فرات كوفى (كه ظاهراً شيعه زيدى بوده) و عياشى (كه قطعاً شيعه امامى بوده) هم نقل مى كند. او در مقدمه كتاب، سبب تأليف آن را چنين بر مى شمرد كه: روزى در نيشابور، يكى از اشخاصى كه تازه رياست و تقدّمى بر عوام پيدا كرده بود، در مجلسى مملوّ از جمعيّت گفت: «ثابت نشده است كه سوره هل أتى در شأن على بن ابى طالب نازل شده باشد. حتّى يك آيه هم در خصوص على، نازل نشده است». خبرش به من رسيد و مدّتى منتظر بودم كه بعضى از بزرگان، بر اين حرف بى پايه، ردّيه اى بنويسند؛ امّا چون نشنيدم كه كسى اقدامى كرده باشد، خود بدان اقدام كردم.
شواهد التنزيل، آياتى را كه در شأن اهل بيت(ع) نازل شده است، تا 210 آيه، به ترتيب بر مى شمارد و ذيل هر آيه، احاديث محكمى را كه يافته است، مى آورد. از اين آيات، يك سوم به امام على(ع) اختصاص دارد و مابقى به رسول اكرم(ص) و فاطمه زهرا(س) و حسنين(ع). به نظر حقير، اين بهترين كتاب در موضوع خودش (يعنى فضايل اهل بيت از لسان وحى) است.
مؤلّف شواهد، در سوره حمد، ذيل «إهدنا الصراط المستقيم»، سه حديث نقل مى كند كه مقصود خداوند از «صراط مستقيم» ـ كه مسلمانان بايد شبانه روزى لااقل پنج بار،   هدايت به آن را از خدا بخواهند ـ، صراط آل

صفحه از 176