گفتكو با آية الله محمد باقر محمودي - صفحه 158

خصائص نسايى نيافتم و خودم آن را تحقيق و منتشر كردم، ولى در كار جستجو، به كتابى از ابن بطريق برخوردم كه زمينه دو تحقيق ديگر من شد: نخست، خودِ كتاب ابن بطريق (خصائص الوحى المبين) كه در فضايل اميرالمؤمنين(ع) از قرآن است و بسيار كتاب مغتنمى است كه آن را از روى نسخه هايش تصحيح و تحقيق و چاپ كردم. ابن بطريق، از علماى قرن پنجم و قرن ششم و كتابش بسيار با ارزش است، امّا متأسفانه در قرون گذشته تا به حال، علما و طلاّب ما از اين كتاب و مؤلّفش غافل بوده اند.
ديگرى، ما نزل من القرآن فى أميرالمؤمنين كه مدّتها دنبالش مى گشتم و آن را نمى يافتم، ليكن بخشهايى از آن، در كتاب ابن بطريق، مندرج بود. پيدا كردن اين بخشها، خيلى مرا خوشحال كرد، چون بخشهايى از گمشده من بود. مؤلف ما نزل من القرآن، ابونعيم اصفهانى، مؤلّف حلية الأولياء و از علما و محدّثان بزرگ اهل سنّت است؛ تأليفات بسيارى دارد كه غالباً خوب و زيبا هستند. امّا اين اثرش درباره فضايل امام على(ع) از قرآن، گم شده است. سراغ آن را از علامه امينى و شيخ آقا بزرگ تهرانى هم گرفتم و هر دو بزرگوار فرمودند كه هنوز نسخه اى از آن، پيدا نشده است. ابن بطريق، در خصائص الوحى المبين، از سه طريق، 80 حديث از كتاب ما نزل من القرآن را آورده كه ما آنها را جدا كرديم و با شواهد و بعضى تعليقات ديگر، به طور مستقل چاپ كرديم كه عنوان النور المشتعل دارد.

علوم حديث : از كتاب «المعيار والموازنه اسكافى ياد كرديد. به آن هم اشاره اى بفرماييد.

استاد محمودى: بله؛ اسكافى، از دانشمندان اهل سنّت و معتزلى است و كتابش را درباره برترين شخص در اسلام، پس از رسول خدا(ص) نوشته است. او در مقدّمه ساده اى كه بر كتاب دارد، ميزان و معيار فضيلت افراد را از متن دين بيان

صفحه از 176