گفتكو با آية الله محمد باقر محمودي - صفحه 165

«قرآن» كجا؟

استاد محمودى: معارف دين را بايد از قرآن كريم و سنّت قطعىّ الصدور معصومين(ع) گرفت. هر كس راهى جز اين برود، بهره اى از معارف نخواهد داشت. تفسير قرآن مقدّس را هم بايد از سنّت قطعىّ الصدور گرفت؛ وگرنه، در بسيارى از محكمات قرآن، لنگ مى مانيم و حتّى محكم قرآن را متشابه مى پنداريم.

علوم حديث : آيا نگاه شيعه و سنّى به حديث، تفاوتى دارد؟

استاد محمودى: بله، تفاوتهاى زيادى بين اين دو نگرش هست كه عمده آنها ناشى از اقتباس شيعه از اهل بيت(ع) و بى اعتنايى اهل سنّت به اين منبع فيّاض علوم و معارف (و حتّى أخذ و پذيرش آنها از جُهّال و اعتمادشان بر معاندان اهل بيت و كاتمان و منكران فضايل ايشان) است.

علوم حديث : دليل حجيّت سنّت پيامبر(ص) و امامان(ع) چيست؟

استاد محمودى: رسالت پيغمبر و ولايت اهل بيت(ع)، به قرآن كريم و سپس به نصوص پيامبر و در مرحله بعد به معجزات و خوارق عادات، ثابت است.

علوم حديث : استاد، پيشنهاد شما براى ارتقاى جايگاه حديث درحوزه و جامعه ما چيست؟ چه پژوهشهايى را در زمينه حديث، ضرورى مى دانيد؟

استاد محمودى: تحقيقاً بين وضعيّت فعلى ما و جايگاه حقيقى حديث، فاصله زيادى هست (و عسى أن تكون قريباً!). امّا پيشنهاد بنده براى رسيدن وضعيّت بهتر، اين است كه: اوّلاً به اثبات صدور احاديث بپردازيم؛ ثانياً تحقيق در متون

صفحه از 176